Od 21. marca do 30. septembra 2025 bude v múzeu L’Aventure PEUGEOT otvorená výstava, ktorá mapuje bohatú históriu značky na súťažných tratiach a okruhoch. Návštevníci sa zoznámia s vozidlami, ktoré sa zapísali do motoristických dejín, a pripomenú si momenty, ktoré formovali športovú legendu PEUGEOT.
PEUGEOT a jeho trvalé miesto v histórii motoristického športu
Značka PEUGEOT si počas vyše 130 rokov budovala renomé nielen vďaka inováciám, ale aj vďaka silnej prítomnosti v motoristickom športe. Vždy bola poháňaná túžbou súťažiť a uspieť, čo dokazujú významné víťazstvá na rôznych svetových podujatiach.
Účasť PEUGEOT-u na prvých pretekoch s meraním času v roku 1895 znamenala okamžitý úspech. Slávne preteky Paríž-Bordeaux-Paríž sa stali dejiskom historického víťazstva pre vozidlo PEUGEOT Koechlin a Rubichon, ktoré si odnieslo prvú cenu. Značka tým odštartovala kapitolu, ktorá je plná triumfov a technického pokroku.
Legendárne modely na trati aj v teréne
Vo výstavných priestoroch nebude chýbať pripomienka na modely, ktoré zanechali výraznú stopu v dejinách motoristických súťaží. PEUGEOT 404 a 504 dominovali africkým rely pretekom, model 205 T16 sa stal ikonou rely tratí, a vozidlá 905 a 908 zbierali úspechy na slávnych pretekoch 24 hodín Le Mans. Do histórie Pikes Peak sa značka zapísala s modelmi 405 T16 a 208 T16 v rokoch 1988, 1989 a 2013. PEUGEOT navyše ovládol aj Dakar, kde si v rokoch 1987 až 1990 a následne od roku 2016 do 2018 pripísal spolu sedem titulov.
Motocykle a bicykle, ktoré zbierali trofeje
PEUGEOT však nezanechal stopu len na štyroch kolesách. Výstava pripomenie aj desať víťazstiev značky na cyklistických pretekoch Tour de France medzi rokmi 1905 a 1977. Nebude chýbať ani zmienka o motocykli PEUGEOT P515, ktorý v roku 1934 vytvoril niekoľko rýchlostných rekordov.
Interaktívna výstava s legendárnymi exponátmi
Návštevníci si budú môcť pozrieť štyridsať ikonických modelov, medzi nimi TYPE 3, ktorý štartoval v cyklistických pretekoch Paríž-Brest-Paríž v roku 1891, 302 Darl’mat Sport, 404 z východoafrického safari, 504 Coupé V6, 205 T16 či pretekársky špeciál 908 HDI. Chýbať nebude ani PEUGEOT 3008 DKR MAXI. Celkovo pôjde o výber strojov, ktoré formovali športovú históriu značky.
Výstavu doplní séria sprievodných podujatí a stretnutí s osobnosťami spojenými s pretekárskou minulosťou PEUGEOT. Organizátori avizujú, že detaily budú postupne zverejňované.
L’Aventure PEUGEOT ponúkne návštevníkom jedinečný pohľad do sveta, kde sa autá, motocykle a bicykle stali symbolom víťazstiev, rekordov a technických inovácií. Výstava bude nepochybne lákadlom pre každého priaznivca histórie motorizmu.
Stručná história PEUGEOT v pretekoch: od prvého víťazstva až po moderné úspechy
Značka PEUGEOT sa už vyše 130 rokov podieľa na formovaní dejín motoristického športu. Od prvého triumfu na pretekoch Paríž-Bordeaux-Paríž až po úspechy na Dakare, Pikes Peaku či Le Mans, jej súťažné vozidlá pravidelne dokazovali technickú vyspelosť aj spoľahlivosť.
Písal sa jún 1895, keď sa PEUGEOT zapojil do prvých automobilových pretekov s meraním času na trase Paríž-Bordeaux-Paríž. Aj keď cieľovú čiaru ako prvé preťalo vozidlo značky Panhard & Levassor s dvoma miestami na sedenie, podľa pravidiel si na výhru mohli siahnuť len automobily s minimálne štyrmi sedadlami. Prvú cenu tak získal štvormiestny PEUGEOT, za volantom ktorého sedeli Koechlin a Rubichon.
PEUGEOT L76: technická revolúcia začiatku 20. storočia
Na začiatku minulého storočia PEUGEOT posunul hranice možného, keď predstavil model L76. V čase, keď väčšina automobilov dosahovala maximálne rýchlosti 50 až 60 km/h, značka sa zamerala na prekonanie hranice 150 km/h. Zásluhou skupiny inžinierov prezývanej „Charlatans“ vznikol motor L76, ktorý skombinoval tri prevratné technológie – dvojitý vačkový hriadeľ v hlave (DOHC), pologuľovú spaľovaciu komoru a štvorventilový systém so sklonom ventilov 45°. Výsledkom bola maximálna rýchlosť 190 km/h. Motor s objemom 7 600 cm³ dosahoval výkon 148 koní pri 2 200 ot./min a stal sa základom pre najmodernejšie pretekárske stroje svojej éry.
Ako povedali vtedajší odborníci: „S modelom L76 sa začína nová éra.“ Jules Goux s týmto autom triumfoval na Veľkej cene Francúzska v roku 1912 a v nasledujúcom roku slávil úspech aj na okruhu Indianapolis. PEUGEOT pokračoval v pretekárskych úspechoch s modelmi L3, L45 a L25, ktoré ovládli okruhy po celom svete.
Šport ako súčasť marketingovej stratégie značky
V 30. rokoch minulého storočia PEUGEOT prepojil motoristický šport s predajom sériových vozidiel. Úspešný model 201, uvedený na trh v roku 1929, síce nemal súťažnú verziu, no vďaka svojej spoľahlivosti sa stal obľúbeným vozidlom na súkromných rely pretekoch.
Počas 50., 60. a 70. rokov sa značka zamerala na demonštráciu odolnosti svojich vozidiel. Modely 203, 403, 204, 304, 404 a 504 štartovali na najnáročnejších rely súťažiach, kde obstáli nielen piloti, ale aj mechanici.
80. a 90. roky: PEUGEOT na výslní svetového rely
V 80. rokoch sa PEUGEOT stal dominantnou silou v majstrovstvách sveta v rely s modelom 205 T16. Tento úspech značne prispel k predajným číslam civilnej verzie 205. Na slávnom Dakare si 405 T16 pripísal víťazstvá v rokoch 1989 a 1990, pričom v druhom z nich dosiahol hetrik. V rokoch 1988 a 1989 tento model ovládol aj legendárne preteky do vrchu Pikes Peak, kde v roku 1988 nastavil rekordnú časomieru na štrkovom povrchu.
Model 306 Maxi priniesol PEUGEOT-u úspechy na asfaltových tratiach majstrovstiev sveta v rely v rokoch 1996 až 1998. V roku 2000 sa značka vrátila na scénu WRC s modelom 206 a trikrát za sebou získala titul majstra sveta medzi konštruktérmi – v rokoch 2000, 2001 a 2002.
Le Mans a vytrvalostné preteky: nové výzvy na okruhoch
Začiatkom 90. rokov sa PEUGEOT znovu objavil na pretekárskych okruhoch ako oficiálny tím, pričom najvýraznejšie úspechy zaznamenal s modelom 905. Tento stroj ovládol 24 hodín Le Mans v rokoch 1992 a 1993 a stal sa súčasťou historického hetriku. Ďalšie víťazstvá prišli na tratiach v Suzuke, Magny-Cours, Mexiku, Silverstone či Doningtone.
Menej úspešné bolo pôsobenie značky vo Formule 1, kde PEUGEOT od roku 1994 do 2000 dodával motory tímom McLaren, Jordan a Prost Grand Prix.
V roku 2005 PEUGEOT ohlásil návrat do Le Mans s vozidlom poháňaným dieselovým motorom HDi s filtrom pevných častíc (FAP). Tento technologický krok priniesol ovocie v roku 2009, keď 908 HDI FAP získal dvojité víťazstvo na slávnych vytrvalostných pretekoch.