Na tokijskom autosalóne 2024 sa na svetovej premiére predstavuje nová Toyota GR Yaris, ktorá prináša technické, dizajnové a konštrukčné vylepšenia s prísľubom ešte vyššieho pôžitku z jazdy. Nový GR Yaris sa v európskych krajinách začne predávať od leta 2024.

 

IMG 7631 Toyota GR Yaris prešla faceliftom. Má starostlivo ladenú automatickú prevodovku

 


GR Yaris sa v čase svojho uvedenia na trh stretol s obrovskou chválou a nadšením. Bolo to vozidlo, ktoré rozbúrilo segment špičkových hot-hatchov, bol to čistokrvný stroj zrodený vo svete rely.

Zoznam zmien je natoľko rozsiahly, že ospravedlňuje označenie „nový GR Yaris“. Z kľúčových prvkov spomeňme ďalšie úpravy špičkového preplňovaného trojvalca, ktorý má teraz ešte vyšší výkona krútiaci moment, resp. uvedenie úplne novej osemstupňovej prevodovky GAZOO Racing Direct A/T s bleskovým športovýmradením.

 

IMG 7632 Toyota GR Yaris prešla faceliftom. Má starostlivo ladenú automatickú prevodovku

 

Toyota GR Yaris má na mieru naladený podvozok, ktorý je teraz ešte robustnejší. V kabíne sa nachádza prepracovaný kokpit a poloha za volantom ako v rýdzich športových vozidlách, či už počas každodenného používania alebo nasadenia v motošporte. Prepracovaný systém zavesenia kolies priniesol vylepšené ovládaniea odolnosť pri vysokom zaťažení, zmeny sa dotkli aj tuhosti pružína posilnenia predných tlmičov.

 

IMG 7633 Toyota GR Yaris prešla faceliftom. Má starostlivo ladenú automatickú prevodovku

Nový GR Yaris ponúka všetko, vďaka čomu pôvodný model zožaltaký úspech, teraz však v ešte dokonalejšej podobe. Je tak prísľubom, že by si mohol vytvoriť ešte vyšší náskok oproti konkurencii.

 

S ohľadom na charakter vozidla bude v ponuke jediná úrov výbavys názvom „Sport“, zahrňujúca paket chladenia s dodatočným chladičom, rozprašovačom vody pre medzichladič a upraveným nasávaním vzduchu.

 

GR Yaris: história modelu

 

GR Yaris je dokonalým príkladom, ako sa Toyota a jej športová divízia TOYOTA GAZOO Racing rozhodli vyvíjať stále lepšie vozidlá prostredníctvom motoristického športu. Od začiatku bolo jasné, že toto nebude len ďalší z radu hot-hatchov: pri konštrukciia návrhu tohto modelu sa naplno zužitkovali skúsenosti súťažného tímu TOYOTA GAZOO Racing ako víťaza svetového šampionáturely.

 

IMG 7634 Toyota GR Yaris prešla faceliftom. Má starostlivo ladenú automatickú prevodovku


Súčasťou plánu bol nový motor, nový elektronicky riadený systém permanentného pohonu všetkých kolies a na mieru upravený podvozok. Keď sériové vozidlo vyskúšali zástupcovia tlače aj samotní zákazníci, odozva prekonala všetky očakávania Toyoty. Od uvedenia modelu v roku 2020 sa len v Európe predalo viac ako 18 000 týchto vozidiel, navyše s 99 % hodnotením spokojnostizákazníkov. Väčšina predaných vozidiel bola vo výbave Sport, odkiaľ plynie rozhodnutie sústrediť sa na túto úroveň výbavy pri novom modeli. Zákazníci prichádzajú z radov fanúšikov športových vozidiel a podľa ich názoru si GR Yaris zaslúži v ich zbierkachmiesto vedľa výrazne výkonnejších prestížnych modelov. To znamená, že GR Yaris zďaleka presahuje zavedené kategórie je triedou sám o sebe a okamžite si získal postavenie klasického športového vozidla.

 

IMG 7635 Toyota GR Yaris prešla faceliftom. Má starostlivo ladenú automatickú prevodovku

Program vývoja novej Toyoty GR Yaris prebiehal podľa koncepcie „vývoj, súťažné nasadenie, poškodenie, oprava“. Týmto je povedané, aké náročné je testovanie vozidla pri snahe nájsť ďalšie možné zlepšenia – v hraničných situáciách, kedy dochádza k poškodeniu komponentov vozidla. Hlavný konštruktér Naohiko Saito povedal:„Do každého komponentu novej Toyoty GR Yaris sa premietli znalosti získané v reálnych podmienkach motošportu a skúsenosti našich jazdeckých a súťažných majstrov, ako aj jazdcov rely.“

 

Viac výkonu, vyšší krútiaci moment, ešte lepšia ovládateľnosť

 

Preplňovaný motor Toyoty GR Yaris bol pri uvedení na trh najvýkonnejším sériovo vyrábaným trojvalcom na svete. Teraz ponúka ešte viac: výkon vzrástol o 19 koní a vodič sa môže oprieťo ďalších 30 Nm krútiaceho momentu – maximálne hodnoty tak narástli z 261 koní a 360 Nm na terajších 280 koní a 390 Nm.


Nové porovnávacie meradlo výkonových parametrov potvrdzuje nadvládu Toyoty v danej triede a navyšuje výhodu proti konkurencii. Vozidlo prináša atmosféru pravého súťažného stroja a potvrdzuje naplnenie cieľa značky vytvoriť vozidlo rely použiteľné na bežných cestách.

 

Zvýšenie výkonu motora sprevádzajú opatrenia na zaistenie jeho životnosti. Testovanie opäť prebiehalo na súťažných okruhocha tratiach relymotor si prešiel peklom japonského šampionátu relya japonského seriálu vytrvalostných súťaží. Z vykonaných úprav spomeňme odolnejší ventilový rozvod, nový materiál výfukových ventilov a navýšenie tlaku vstrekovania paliva systému D-4ST. Používajú sa nové ľahké piesty s oteruvzdornými krúžkamia doplnený je aj nový senzor plniaceho tlaku.

 

Nový model bude v ponuke v jedinej úrovni výbavy Sport“, ktorej súčasťou je paket výkonného chladenia. Vozidlo je preto vybavené novým chladičom s cieľom zvýšiť spoľahlivosť počas jazdy na plný plyn. Okrem toho boli vykonané úpravy prívodu vzduchua rozprašovača vody na medzichladič.

 

Rýchle zmeny prevodov vďaka novej automatickej prevodovke GAZOO Racing s priamym radením

 

Jednou z najvýznamnejších zmien v projekte novej Toyoty GR Yaris je úplne nová osemstupňová prevodovka GAZOO Racing Direct A/T, ktorá je súčasťou voliteľnej výbavy spolu s aktuálnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri navrhovaní novej jednotky sa Toyota zamerala na čo najvyššiu rýchlosť podraďovania. Vďaka automatickému ovládaniu sa vodič môže lepšie sústrediť na samotné riadenie a ovládanie brzdového a plynového pedála.

 

Zatiaľ čo bežné systémy radenia zaznamenávajú iba niektoré prvky správania vozidla, napríklad intenzitu spomaľovania a rýchlosť, optimalizovaný softvér novej prevodovky je naladený tak, aby sledoval ovládanie bŕzd aj plynového pedála. Preto dokáže predvídať nutnosť zmeny prevodového stupňa ešte pred zmenou správania vozidla, aby zvolestupeň odrážal zámery vodiča a lepšie zodpovedal spôsobu ovládania v rukách profesionálnych jazdcov.

 

Nový systém už preukázal svoje prednosti pri testovaní na okruhoch, keď dokázal zlepšiť čas na kolo v porovnaní s manuálnou prevodovkou. K dokonalému správaniu počas jazdy prispievasamosvorné diferenciály Torsen vpredu aj vzadu, ktoré štandardnou súčasťou výbavy vozidla.

 

Tu bolo potrebné vyriešiť riziká poškodenia automatických systémov plynúce z nadmerného tepla a zároveň vyvážiť vysokú rýchlosť radenia so správaním počas jazdy, čo si vyžiadalo opakované zmeny materiálov a úpravy softvéru. V rámci testovania sa do vozidla posadili aj jazdci tímu TGR World Rally Team, ktorí vozidlo skúšali na najrôznejších povrchoch vrátane zasnežených ciest vo Fínsku. Jednotka sa uplatnila aj v japonskom šampionáte rely, v pretekoch TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge a vo vytrvalostných súťažiach Super Taikyu Series.

 

Vďaka zvýšeniu počtu prevodových stupňov zo šiestich na osem sa zmenšilo odstupňovanie jednotlivých prevodov. Výhodou je aj nový systém regulácie krútiaceho momentu a kompaktný lineárny elektromagnet akčného člena s rýchlou odozvou. Vďaka mimoriadne tepluodolnému materiálu spojky radenia a dodatočnému naladeniuriadiaceho softvéru je radenie bleskovo rýchle na úrovni svetovej triedy. Radenie v režime D zodpovedá súťažným štandardom, zatiaľ čo prediktívna voľba stupňov dokonale zodpovedá zámerom vodiča. Chladenie má na starosti chladič kvapaliny automatickej prevodovkyv štandardnej výbave.

 

K dispozícii je nový volič jazdných režimov, ktorý umožňujepoužívať vozidlo na športovú jazdu aj na bežné účely – režimy Sport, Normal a Eco využívajú odlišné nastavenie elektrického posilňovača riadenia, funkcie klimatizácie, odozvy škrtiacej klapky a zobrazenia na prístrojovom paneli. V prípade verzie s automatickou prevodovkou GAZOO Racing Direct A/T je ďalej upravená spätná väzba prevodovky a voľba prevodových stupňov. V režime Sport je prioritou radenia odozva, v režimoch Normal a Eco je dôležité vyváženie tlmenia a odozvy. V režime Sport je pri nastavení polohyD prioritou odozva, pri používaní polohy M je zaistené najrýchlejšie možné radenie. Vodič čoskoro zistí, že najväčšiu zábavu si užijev pásme od 4 900 ot/min až po limit 7 200 ot/min.

 

Podobne ako v prípade súčasnej Toyoty GR Yaris optimálny záber a držanie stopy pod palcom elektronicky riadený systémpermanentného pohonu všetkých kolies GR-FOUR. Systém vyvinutý špeciálne pre toto vozidlo reguluje hnací moment prednýcha zadných kolies podľa aktuálnej situácie prostredníctvom trojice režimov – Normal, Sport a Track.

 

Vyššia tuhosť karosérie zaisťuje ešte lepšiu odozvu od podvozkaa riadenia

 

Vďaka väčšiemu počtu bodových zvarov (plus 13 %) a širšiemu použitiu štrukturálnych lepidiel (nárast o 24 %) sa pri ľahkej karosérii Toyoty GR Yaris podarilo ešte viac zvýšiť tuhosť. Vozidlo sa tak môže pochváliť lepšou odozvou na zatáčanie aj spätnou väzbou riadenia, pričom sprostredkuje pocit lepšieho spojenias vozovkou, pretože sa opiera o kvalitu existujúceho tuhéhoa oceňovaného podvozka.


Podvozková platforma bola navrhnutá špeciálne pre toto vozidlo – predná časť je prevzatá z konštrukcie GA-B modelu Yaris, zadnáčasť je odvodená od väčšej platformy GA-C od Toyoty.

 

Zachoval sa ľahký, súčasne však tuhý systém zavesenia kolies – vpredu so vzperami McPherson, vzadu s dvojitými lichobežníkmia vlečenými ramenami nápravy – s úpravami podľa pokynov súťažných jazdcov. Po doplnení ďalších skrutiek spájajúcich predné tlmiče s karosériou sa podarilo potlačiť zmeny geometrie, ku ktorým mohlo dochádzať v dôsledku deformácie horných puzdier pri športovej jazde. Úpravy predných aj zadných pružín sa premietli do optimálnej charakteristiky a lepšieho ovládania.

 

Nové pracovisko vodiča inšpirované súťažnými vozidlami

 

V kabíne Toyoty GR Yaris vidno výrazné zmeny, takže výsledkom je kokpit s čistou športovou atmosférou, verne odrážajúcu zásadu„zamerania na vodiča“, ktorá definuje tento model.


Tím návrhárov GR po konzultácii so súťažnými jazdcami a jazdcami rely upravil usporiadanie ovládacích prvkov v prospech jednoduchšieho a rýchlejšieho ovládania.

 

Ovládacie prvky používané v súťažnom prostredí, napr. rozprašovač vody na medzichladič, funkcia VSC-OFF a výstražné svetlá, sa presunuli o niečo bližšie k vodičovi, aby na ne ľahko a rýchlo dosiahol pevne pripútaný súťažnými bezpečnostnými pásmi. Na strane spolujazdca nájdeme v palubnej doske väčšiu priehradku, aby tu bolo dosť miesta na ďalšie prístroje alebo monitor navigátora.

 

Lepší výhľad spoza volantu umožnilo zníženie hornej hrany palubnej dosky o 50 mm, úprava polohy vnútorného spätného zrkadlaa naklonenie ovládacieho panelu o 15° smerom k vodičovi.

 

Panel prístrojov tvorí nový 12,3plne digitálny prístrojový štíts dvoma režimami zobrazenia – Normal a Sport. V športovom režime sa zobrazujú údaje dôležité v pretekoch a súťažiach. Usporiadanie je bez zbytočných ozdobných prvkov s čistou grafikoua s prehľadnými, okamžite zrozumiteľnými informáciami. Vo verziách s automatickou prevodovkou sa zobrazuje aj teplota prevodového oleja a optická výstraha (okrem zvukového upozornenia) v situáciách, keď príliš vysoké otáčky motora nedovoľujú podradenie.

 

Precízne úpravy sa premietli do optimálnej polohy za volantom. Sedadlo sa podarilo znížiť o 25 mm vrátane zodpovedajúcich zmien polohy volantu. Smer ovládania voliča prevodovky bol upravenýv súlade so zvyklosťami známymi z pretekárskych vozidiel, t. j.potlačením páky vpred sa podraďuje, potiahnutím dozadu sa radí nahor – o tento významný detail sa postaral priamo Akio Toyoda (alias „Morizo“), jazdecký majster a predseda spoločnosti Toyota Motor Corporation.

 

Dizajn exteriéru v detailoch

 

Vonkajšie úpravy Toyoty GR Yaris, ako čistokrvného športového stroja, sa samozrejme neobmedzili na obyčajné kozmetické úpravy. Opäť platí, že kľúčovým zdrojom informácií bola spätná väzba od profesionálnych jazdcov a jazdeckých majstrov značky, resp. praktické skúsenosti získané na poli motoristických súťaží.

 

 

Vpredu je v spodnej časti masky chladiča nový oceľový raster, s optimálnym vyvážením hrúbky, pevnosti a hmotnosti. Bočné časti masky chladiča sú rozmernejšie, v spodnej časti nárazníka sa používa nová delená konštrukcia z dôvodu lacnejších opráv a výmen.

 

Vzadu je novinkou otvor v dolnom okraji spodného dekoračného prvku, ktorý umožňuje lepší odvod vzduchu z priestoru pod vozidlom (kvôli zníženiu aerodynamického odporu), čo sa premieta do lepšej manévrovateľnosti a stability, resp. odvodu teplaz výfukovej sústavy.

 

Hmlové aj cúvacie svetlo sa presunulo zo spodnej časti nárazníka do zadných združených svetiel, kde hrozí menšie riziko poškodenia. Podobne sa aj tretie brzdové svetlo premiestnilo zo zadného spojlerao niečo nižšie do výklopných dverí, aby boli všetky zadné svetláv rovine, a zároveň boli ľahko viditeľné pre vozidlá idúce vzadu. Presunutím brzdového svetla sa zároveň uľahčili modifikácie alebo používateľské úpravy spojlera.

 

Spoločne s novým GR Yarisom má premiéru aj nový odtieň karosérie Precious Metal, ktorý dopĺňa predchádzajúce charakteristické odtiene červenú Karmínovú, čiernu Precious a bielu Čistú/perleťovo bielu, používané na súťažných špeciáloch tímu TOYOTA GAZOO Racing.

 

Z nových prvkov výbavy (môžu sa líšiť v závislosti od konkrétnej krajiny, podrobnosti budú potvrdené neskôr pred uvedením modelu na trh) možno spomenúť najnovšiu generáciu systémov Toyota Safety Sense, navigáciu a digitálny kľúč. Pribudne aj paket, ktorý ponúkne kované kolesá, zadné a bočné senzory a prémiový audiosystém JBL.

 

Špeciálna edícia inšpirovaná majstrami sveta v rely

 

Toyota chystá výrobu špeciálnych edícií nového GR Yarisu, pomenovaných po dvoch svetových šampiónoch WRC tímu Toyota. Verzia Sébastien Ogier Special Edition a Kalle Rovanperä Special Edition vychádzajú z koncepčných modelov predstavených na autosalóne v Tokiu 2023. Ich predstavenie je naplánované na Rely Monte-Carlo, teda úvodné kolo tohtoročného šampionátu FIA WRC,ktoré sa bude konať v dňoch 25. – 28. januára.

 

 

 

Dĺžka (mm)

3 995

Šírka (mm)

1 805

Výška (mm)

1 455

Rázvor (mm)

2 560

Rozchod – vpredu (mm)

1 535

Rozchod – vzadu (mm)

1 565

Počet miest

4

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1 280

1 300 (s prevodovkou GAZOO Racing Direct A/T)

Motor

Radový trojvalec s preplňovaním

a medzichladičom

Typ

G16E-GTS

Vŕtanie × zdvih (mm)

87,5 × 89,7

Zdvihový objem (cm3)

1 618

Max. výkon (k/kW pri ot.min-1)

280/206 pri 6 500

Max. krútiaci moment (Nm pri ot.min-1)

390 pri 3 250 4 600

Prevodovka

Manuálna 6st. iMT alebo 8st. GAZOO Racing Direct A/T

Pohonná jednotka

Systém pohonu GR-FOUR AWD, pohon všetkých kolies s elektronicky riadenou lamelovou spojkou, tri voliteľné režimy

Diferenciály – vpredu a vzadu

Samosvorné diferenciály Torsen

Zavesenie predných kolies

Vzpery McPherson

Zavesenie zadných kolies

Dvojité lichobežníky

Predné brzdy

14 (356 mm) kotúče s odvetrávaním, štvorpiestikové protiľahlé strmene

Zadné brzdy

11,7 (297 mm) kotúče s odvetrávaním, dvojpiestikové protiľahlé strmene

Kolesá

BBS 8J z kovanej hliníkovej zliatiny

Pneumatiky

Michelin Pilot Sport 4S, 225/40 ZR18

Objem palivovej nádrže (l)

50