Toyota modernizuje svoje batériovo-elektrické SUV bZ4X, ktoré po prvý raz od svojho uvedenia v roku 2022 prechádza komplexnou technickou obnovou. Nová verzia prináša zlepšenia v oblasti výkonu, rýchlosti nabíjania a dojazdu, pričom má posilniť postavenie tohto modelu v čoraz širšej ponuke elektrických vozidiel značky Toyota.
Prvé komplexné vylepšenie modelu od roku 2022
Model Toyota bZ4X sa od začiatku stal kľúčovým zástupcom stratégie batériovo-elektrických vozidiel (BEV) japonskej automobilky. Najnovšia aktualizácia má posunúť jeho schopnosti o úroveň vyššie. Cieľom modernizácie je nielen zlepšiť jazdné vlastnosti a efektivitu, ale aj ponúknuť vodičom vyšší komfort a rozšírené možnosti využitia v každodennej prevádzke.
Toyota bZ4X sa medzičasom zaradila medzi päť najpredávanejších modelov vo svojom segmente v Európe. Na Slovensku sa v roku 2024 stala šiestym najžiadanejším batériovo-elektrickým SUV vo svojej kategórii. Vďaka najnovším úpravám by si tento model mal upevniť svoju pozíciu na trhu a zároveň posilniť prítomnosť značky Toyota v oblasti elektromobility.
Autentické SUV s pohonom všetkých kolies
Toyota bZ4X bola od počiatku koncipovaná ako plnohodnotné SUV, pričom ponúka v rámci príplatkovej výbavy aj systém pohonu všetkých kolies. Ten zabezpečuje lepšiu trakciu a ovládateľnosť na rôznych typoch povrchov, vrátane náročnejších podmienok mimo spevnených ciest. K energetickej efektivite prispieva dlhoročná prax Toyoty v oblasti elektrifikovaných pohonných sústav, čo sa prejavuje aj na kvalite a životnosti akumulátorov.
Toyota poskytuje na akumulátor modelu bZ4X komplexný program starostlivosti. Ten garantuje každoročnú kontrolu batérie s platnosťou až do 10 rokov prevádzky alebo do najazdenia jedného milióna kilometrov. Výrobca tým zdôrazňuje dôveru v kvalitu a spoľahlivosť svojho batériového systému.
Dve verzie batérií pre rôzne potreby
Nová ponuka modelu bZ4X sa rozširuje o dve alternatívy akumulátorov. Zákazníci si môžu vybrať medzi verziou so 57,7 kWh batériou alebo väčšou s kapacitou 73,1 kWh. Tým Toyota reaguje na rôzne požiadavky zákazníkov, či už z pohľadu dojazdu, alebo rozpočtu.
Menšia batéria s kapacitou 57,7 kWh bude určená výhradne pre modely s predným pohonom. Väčšia, 73,1 kWh verzia, bude dostupná pre obe konfigurácie – s predným alebo pohonom všetkých kolies.
Maximálny dojazd vozidla podľa metodiky WLTP dosiahne hodnotu 573 kilometrov. Uvedená hodnota je predbežná a čaká na finálnu homologizáciu, pričom sa môže líšiť v závislosti od konkrétnej verzie výbavy a typu pohonu.
Výkonnejšie pohonné jednotky s technológiou eAxle
Toyota prepracovala koncepciu kompaktných a úsporných náprav eAxle, ktoré sú teraz vybavené polovodičmi z karbidu kremíka (SiC). Tieto komponenty prispievajú k vyššiemu výkonu pohonnej sústavy, vďaka čomu sa modernizovaný bZ4X radí medzi najvýkonnejšie batériovo-elektrické modely značky Toyota v Európe. Výnimkou zostáva len špeciálny rad športových vozidiel GR.
Tri varianty pohonu pre rôzne potreby
Toyota bZ4X bude dostupná v troch rôznych verziách podľa pohonnej jednotky:
Variant s predným pohonom a akumulátorom s kapacitou 57,7 kWh ponúkne výkon 123 kW (167 k DIN).
Silnejšia verzia s predným pohonom dostane akumulátor s kapacitou 73,1 kWh a maximálny výkon 165 kW (224 k DIN).
Vrcholom ponuky bude model s pohonom všetkých kolies, akumulátorom 73,1 kWh a výkonom 252 kW (343 k DIN).
Verzia s pohonom všetkých kolies prinesie aj zdvojnásobenú ťažnú kapacitu, ktorá aktuálne dosahuje hodnotu 1 500 kg.
Rýchlejšie nabíjanie a výkonnejšia palubná nabíjačka
Toyota pridáva k vybraným verziám vozidla novú palubnú nabíjačku na striedavý prúd s výkonom 22 kW, ktorá je určená pre vyššie výbavové stupne. Nabíjanie jednosmerným prúdom zostáva zachované na maximálnej hodnote 150 kW.
Modernizovaný dizajn exteriéru a interiéru
Exteriér modelu bZ4X prešiel vizuálnymi úpravami, najmä v prednej časti, ktorá pôsobí elegantnejšie a zároveň prispieva k lepšej aerodynamike vozidla. Interiér dostal prepracovanú stredovú konzolu, ktorá zjednodušuje ovládanie digitálnych funkcií a multimédií.
Zmenou prešiel aj prístrojový panel. Nová 14-palcová dotyková obrazovka infotainment systému bude súčasťou štandardnej výbavy.
Vylepšený komfort jazdy a nižšia hlučnosť
Úpravy podvozka a karosérie zabezpečujú nižšiu hladinu hluku a vibrácií, čo prispeje k zvýšeniu celkového komfortu posádky. Jazdné vlastnosti nového bZ4X by mali byť vďaka týmto zmenám kultivovanejšie a pohodlnejšie.
Nové softvérové riešenia pre efektívnejšiu prevádzku
Súčasťou štandardnej výbavy je po novom aj systém tepelnej predprípravy akumulátora, ktorý dokáže automaticky alebo manuálne optimalizovať jeho teplotu pred nabíjaním. To umožňuje dosiahnuť vyšší výkon počas nabíjania, najmä pri využívaní rýchlonabíjacích staníc.
Toyota zároveň rozšírila navigačné funkcie prispôsobené batériovo-elektrickým vozidlám. Nová funkcia plánovania trás zohľadňuje aktuálny stav nabitia batérie a zostávajúci dojazd, pričom automaticky odporúča najvhodnejšie nabíjacie stanice po ceste.
Nová generácia modelu Toyota bZ4X by mala byť dostupná na európskych trhoch vrátane Slovenska už začiatkom jesene tohto roka.