Škoda 130 RS oslavuje päťdesiat rokov a pripomína legendárne časy československého motoršportu
Výkonné kupé z Mladej Boleslavi, často označované za najlepšie a najikonickejšie športové auto domácej značky, zaznamenalo v 70. a 80. rokoch 20. storočia rad úspechov na rallye i okruhových tratiach. Zažiarilo vo svetovom motoršporte, získalo viacero cenných triumfov, vrátane titulov na Rallye Monte Carlo či európskych majstrovstvách cestovných automobilov, a stalo sa symbolom technickej zručnosti československého automobilového priemyslu.
Začiatky a vývoj vedúci k Škoda 130 RS
Po úspechu prvého modelu Škoda so zadným náhonom, Škoda 1000 MB, prišla v roku 1969 modernizovaná Škoda 100/110 L, vylepšená najmä v oblasti dizajnu karosérie. Na jej základe vznikli v nasledujúcom období modely Škoda 110 L Rallye a Škoda 110 R Coupé. V roku 1972 sa potom predstavil ďalší súťažný špeciál, Škoda 120 S Rallye, známy častým účinkovaním na tuzemských pretekárskych podujatiach.
Postupne vznikli aj Škoda 180 RS a Škoda 200 RS, určené na ešte vyššiu úroveň automobilových súťaží. Nemohli však byť homologované pre zahraničné preteky, čo motivovalo značku vyvinúť nový športový model schopný konkurovať na medzinárodnej scéne. Tak sa zrodila Škoda 130 RS, ktorá mala od začiatku veľké ambície presadiť sa mimo domácich tratí.
Verejný debut a prvé úspechy Škoda 130 RS
Kupé Škoda 130 RS (typ 735) sa širokej verejnosti predstavilo v apríli 1975 na pretekárskom okruhu v Moste, pričom už o pár týždňov neskôr dokázalo v Brne v rámci Majstrovstiev Európy cestovných automobilov obsadiť tretie a štvrté miesto v triede do 2 000 cm³. Tento rýchly nástup naznačil potenciál nového špeciálu, ktorý čoskoro začal zbierať vavríny doma aj v zahraničí.
Škoda 130 RS využívala kvapalinou chladený štvorvalcový motor s rozvodom OHV, uložený za zadnou nápravou. Prvé verzie dosahovali výkon 82,8 kW (112,5 k) pri 7 250 otáčkach za minútu, no s ďalším vývojom okruhového špeciálu stúpol až na 105 kW (142 k) pri 8 500 otáčkach. Zdvihový objem sa zvýšil z pôvodných 1 289 cm³ na homologačné maximum 1 299,6 cm³. Vynikajúce jazdné vlastnosti umocňovala ľahká a dobre vyvážená konštrukcia, ktorá si dokázala poradiť so zákrutami, skokmi aj ostrou akceleráciou na rovinách.
Zábery Škoda 130 RS na svetovej rallye scéne a majstrovstvá v okruhových pretekoch
Menšia kubatúra oproti modelom Škoda 180/200 RS umožnila Škode 130 RS štartovať v prestížnych zahraničných súťažiach. V roku 1976 vstúpila do svojej prvej rallye sezóny a už o rok neskôr dosiahla víťazstvo v triede na Rallye Monte Carlo (posádka Blahna/Hlávka), kde skončila na 12. mieste celkovo. V sezóne 1978 si vybojovala ďalšie prvenstvo v triede na Rally Acropolis (posádka Zapadlo/Motal) a priebežnú deviatu priečku absolútne, pričom o rok neskôr skončila dokonca ôsma v celkovom poradí. Oficiálna kariéra tohto legendárneho modelu na domácich tratiach sa uzavrela v roku 1983.
Rovnako úspešná bola Škoda 130 RS aj na okruhoch. Pretekala v Majstrovstvách Európy cestovných automobilov, kde sa mladoboleslavská značka v roku 1978 umiestnila na treťom mieste v klasifikácii značiek pri svojej prvej kompletnej sezóne. V ročníku 1979 sa posunula na druhú priečku, v roku 1980 získala tretie miesto za Audi a BMW a zároveň triumfovala vo svojej triede. V roku 1981 prišiel vrchol – Škoda vybojovala titul majstra Európy cestovných automobilov v hodnotení značiek, čím definitívne potvrdila konkurencieschopnosť a kvality svojho 1,3-litrového špeciálu.
Kultové postavenie a odkaz pre budúce generácie
Celkovo vzniklo v rokoch 1975 až 1980 takmer 200 továrenských exemplárov Škoda 130 RS, ktoré svojimi výsledkami aj konštrukčným riešením prekonali očakávania verejnosti. Dodnes sa zachované vozidlá objavujú na veteránskych a spomienkových podujatiach po celej Európe. Najvýznamnejšie kusy sú starostlivo uložené v zbierke Škoda Múzea, kde pripomínajú technickú invenciu a pretekárske dedičstvo značky.
Výročie 50 rokov od prvého predstavenia Škody 130 RS sa navyše prelína s oslavami 130-ročnej histórie spoločnosti Škoda Auto. Dvojité jubileum tak podčiarkuje dôležitosť, ktorú tento model zohral v motoristickej histórii nielen československej, ale aj európskej. Jeho príbeh je dôkazom, že aj s menšou kubatúrou a skromnejším zázemím dokázal výrobca z Mladej Boleslavi postaviť auto, ktoré rešpektovali súperi na domácich i zahraničných tratiach, a pre mnohých fanúšikov sa stalo skutočnou legendou.