Ojazdené elektromobily sú na Slovensku čoraz dostupnejšie – v marci tvorili takmer dve percentá predaja, pričom ich priemerná cena medziročne klesla o 3 500 eur. Naftové modely stále dominujú, no ich náskok sa zmenšuje.
Výrazný nárast predaja jazdeniek
Na slovenskom trhu s ojazdenými autami sa v marci predalo 47 577 vozidiel. To predstavuje medziročný nárast takmer o tretinu. Priemerná cena predaného vozidla dosiahla 12 645 eur, pričom autá mali v priemere 12 rokov a 172 000 najazdených kilometrov. Oproti predchádzajúcemu roku sa predĺžil aj čas, ktorý autá trávia v ponuke – aktuálne ide o 54 dní.
Podľa údajov AURES Holdings, ktorý prevádzkuje sieť autobazárov AAA AUTO a Mototechna, sa postupne mení štruktúra dopytu po typoch pohonu. Výrazný posun nastáva najmä v prípade elektromobilov, ktoré sú čoraz cenovo dostupnejšie a z hľadiska prevádzkových nákladov atraktívnejšie.
Elektrifikácia postupne mení trh
Naftové autá si aj naďalej držia najväčší podiel na sekundárnom trhu, hoci ich dominancia klesá. V marci 2024 predstavovali 63,1 % predaja, zatiaľ čo v tom istom mesiaci tohto roka to bolo už len 60,5 %. Naopak, mierne stúpol predaj benzínových áut (34,8 %) a zaznamenaný bol aj nárast podielu elektromobilov – z 1,3 % na 1,8 %.
Za zmenou stojí aj vývoj cien palív a pokrok v technológiách. Novšie benzínové motory sú čoraz úspornejšie a čisto elektrické modely lákajú nízkymi nákladmi na prevádzku. „Veľkú úlohu tu zohráva spotreba. Moderné benzínové agregáty už v tejto disciplíne dobiehajú vznetové motorizácie, čo podporuje aj podobná cena oboch palív. Elektromobily sú ešte úspornejšie, čo spolu s klesajúcimi cenami zvyšuje ich popularitu,“ vysvetľuje Radoslav Skaloš, obchodný manažér AAA AUTO pre Slovensko.
Najazdené kilometre: elektromobily výrazne vpredu
Rozdiely medzi typmi pohonov sú výrazné aj v oblasti najazdených kilometrov. Naftové modely dosiahli priemer 204 000 km, čo je o 12 000 km viac ako pred rokom. Benzínové vozidlá mali v priemere 133 000 km, teda o 6 000 viac. Naopak, elektromobily zostávajú v porovnaní s konkurenciou výrazne mladšie – najčastejšie ide o troj- až štvorročné autá s priemerom len 28 000 najazdených kilometrov.
Hoci cena elektromobilov stále výrazne prevyšuje spaľovacie verzie, trend je jednoznačný – klesajú. Priemerná cena čisto elektrického auta dosiahla v marci 32 500 eur, pričom v rovnakom období minulého roka to bolo 36 000 eur. Spaľovacie modely sú pritom cenovo stabilné – dieselové autá sa predávali za 11 700 eur a benzínové za 12 400 eur.
Predaj trvá dlhšie, automaty získavajú náskok
Čas predaja jazdených áut sa predlžuje. Kým pri spaľovacích modeloch zostáva okolo 54 dní, pri elektromobiloch sa zvýšil z minuloročných 71 dní na aktuálnych 83. Záujem o automobily s manuálnou prevodovkou postupne klesá – takmer polovica predaných áut už bola vybavená automatickou prevodovkou (47,3 %).
V marcovom rebríčku najpredávanejších spaľovacích modelov vedie Škoda Octavia s podielom 7,9 %, nasledovaná Fabiou (3,7 %), Volkswagenom Golf (3,7 %) a Passatom (3,6 %). Medzi elektromobilmi kraľovala Tesla Model 3 s 14,4 %, nasledovaná Modelom Y (4,3 %) a Audi e-tron (4 %).