V lete pri vysokých teplotách a celodennom slnečnom žiarení sú vystavené veľkej záťaži všetky časti vozidla – od laku, cez karosériu, čelné sklo, interiér, brzdy, pneumatiky až po batériu. Odborníci odporúčajú pravidelnú kontrolu stavu vozidla a odstránenie poškodení spôsobených vysokými teplotami, najmä ak plánujete dlhšiu cestu, napríklad k moru alebo do hôr.

 

dovolenka autom

Dôležitosť kontroly tlaku v pneumatikách a prevádzkových kvapalín

Vysoké denné teploty a veľké teplotné rozdiely medzi dňom a nocou môžu viesť k zníženiu tlaku v pneumatikách, čo môže byť veľmi nebezpečné. „Nedostatočne nafúkané alebo prehustené pneumatiky môžu negatívne ovplyvniť ovládateľnosť vozidla a hospodárnosť jazdy. Po extrémnych teplotných výkyvoch je dôležité skontrolovať tlak pri normálnej vonkajšej teplote. Netreba zabúdať ani na kontrolu tlaku v rezerve,“ upozorňuje Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA AUTO a Mototechna. Odporúčanú hodnotu tlaku v pneumatikách pre vaše vozidlo nájdete na vnútornej strane viečka palivovej nádrže alebo na B-stĺpiku po otvorení dverí vodiča.

 

Dôležité je aj doplnenie prevádzkových kvapalín, ako sú voda do ostrekovača, chladiaca kvapalina, motorový a prevodový olej, brzdová kvapalina a kvapalina klimatizácie. Ak vaše vozidlo podstupuje pravidelné servisné prehliadky vrátane kontroly a výmeny prevádzkových kvapalín, nemusíte pred dlhou cestou nutne navštíviť autoservis.

 

Skontrolujte aj brzdy a batériu

 

Ak nevyužívate svoje auto pravidelne, je vhodné naplánovať návštevu servisu na dôkladnú kontrolu brzdového systému, batérie a štartéra, prípadne aj na zmeranie bodu tuhnutia chladiacej kvapaliny. Vyššie teploty zvyšujú riziko prehriatia brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny. Pri tejto príležitosti by vodiči nemali zabudnúť ani na klimatizáciu, ktorá vyžaduje pravidelnú údržbu. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň raz ročne, a niekedy je potrebné doplniť chladiace médium. Keďže klimatizácia je v letných mesiacoch v prevádzke oveľa častejšie, mala by byť jej kontrola súčasťou pravidelnej údržby.

 

Kde sa môžu skrývať problémy s klimatizáciou?

 

Najčastejším dôvodom nefunkčnosti klimatizácie je únik chladiacej kvapaliny. Tento problém môže postihnúť všetky typy klimatizácií a ak sa vyskytne, je pre posádku auta veľmi nepríjemný. V lete je fungujúca klimatizácia kľúčová, pretože zabezpečuje komfort a zabraňuje prehriatiu organizmu vodiča, čo môže zlepšiť jeho reakcie a znížiť riziko nehody.

 

Motoristi môžu správnu funkčnosť klimatizácie rozpoznať sledovaním jej výkonu. „Ak je vonkajšia teplota okolo 30 °C, vzduch vychádzajúci z ventilácie by mal mať teplotu medzi 10 – 15 °C. Tento studený vzduch by mal vytvoriť v kabíne príjemných 22 °C. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal vypínať a akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresora môže signalizovať problém,“ vysvetľuje Petr Vaněček.

 

Únik chladiaceho média je bežný na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, spoje jednotlivých dielov alebo mechanicky poškodené časti. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom chladiaceho média, účinnosť klimatizácie sa znižuje. V takom prípade pomôže návšteva servisu.

 

Je dôležité predchádzať problémom a vedieť, ako s klimatizáciou pracovať. Okrem pravidelného čistenia a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu 5 – 10 minút pred ukončením jazdy, čo umožní vyschnutie výparníka a zabráni usádzaniu baktérií a nepríjemnému zápachu.