Modely Škoda RS s takmer 125-ročnou tradíciou motoristického športu a nespočetnými víťazstvami, vrátane triumfov na Rallye Monte Carlo, automobilka Škoda preniesla pretekárske know-how do sériovej výroby. Dnes sa predalo viac ako 350 000 vozidiel Octavia RS a takmer 40 000 modelov Kodiaq RS, čo svedčí o trvalej popularite a výkonnosti modelov RS, symbolizujúcich najšportovejšie verzie vozidiel Škoda.

Motoršport ako základ pre technologický pokrok

 

Motoristický šport je pre značku Škoda oveľa viac než len súťažnou arénou – predstavuje neoddeliteľnú súčasť jej DNA. Od svojich prvých pretekov pred viac ako 125 rokmi až po dnešné medzinárodné súťaže, Škoda využíva skúsenosti z pretekov ako ideálne prostredie pre vývoj a testovanie nových technológií. Skratka RS, ktorá pochádza z Rallye Sport, od roku 2000 označuje športové, výkonovo orientované verzie sériových vozidiel, ktoré prinášajú emócie a technické inovácie priamo z pretekárskych tratí do každodennej jazdy.

skoda kodiaq rs octavia rs Modely Škoda RS: Transformácia pretekárskych technológií do sériovej výroby

Technológie pre sériovú výrobu a globálny úspech

 

Získané skúsenosti a technické vylepšenia, ktoré sa osvedčili v motoršporte, sa úspešne aplikujú v sériovej výrobe vozidiel Škoda. Výsledkom je, že modely RS, ako Octavia RS a Kodiaq RS, spájajú športový charakter s vysokou spoľahlivosťou a komfortom. Martin Jahn, člen predstavenstva zodpovedný za predaj a marketing, vysvetľuje:
„Modely RS majú u značky Škoda dlhú tradíciu. Do našich sériových vozidiel prenášame technológie a emócie motoristického športu, čo prináša radosť z jazdy našim zákazníkom po celom svete. S viac ako 350 000 predanými Octavia RS a takmer 40 000 kusmi Kodiaq RS sa tieto modely stali oporou nášho portfólia a úspechom aj v nových segmentoch.“

História motoristického športu značky Škoda

 

História pretekárskeho dedičstva značky začína ešte v čase, keď Václav Laurin a Václav Klement predstavili svoj prvý motocykel modelu Slavia typ B v roku 1899. Už v júni 1901 sa zúčastnili prvých pretekov z Paríža do Berlína, ktoré trvali 1 196 kilometrov. Neskôr, v januári 1936, sa Škoda Popular umiestnila na druhom mieste v prestížnej Rallye Monte Carlo v triede do 1 500 cm³. Model Octavia Touring Sport potom získal v rokoch 1961 až 1963 na „Monte“ tri po sebe idúce víťazstvá vo svojej kategórii, čím sa motoristický šport stal pevnou súčasťou histórie a identity značky Škoda.

Škoda 130 RS

Začiatok éry RS a dedičstvo legendárnych modelov


Od sedemdesiatych rokov, keď Škoda Motorsport začala budovať svoju identitu v motoristickom športe, sa značka postupne stala synonymom pre inovatívne pretekárske technológie prenesené do sériovej výroby. Dnes modely RS predstavujú vrcholnú športovú ponuku automobilky, pričom ich úspech potvrdzujú nielen legendárne pretekárske triumfy, ale aj významné predaje sériových vozidiel.

V sedemdesiatych rokoch sa v Škoda Motorsport začala formovať éra RS. V roku 1974 sa rozbehol vývoj pretekárskych prototypov 180 RS a 200 RS, ktoré pripravili pôdu pre príchod ikonického modelu Škoda 130 RS. Predstavený o rok neskôr, rýchlo si získal reputáciu – nazývaný neskôr „Porsche východu“ – a dosiahol pozoruhodné úspechy, vrátane dvojitého víťazstva vo svojej triede na Rallye Monte Carlo 1977. V roku 1981 upevnil svoj medzinárodný status získaním titulu majstra Európy v kategórii cestovných automobilov. Neskôr, medzi rokmi 1991 a 1994, model Škoda Favorit zaznamenal štyri po sebe idúce triumfy na Rallye Monte Carlo, zatiaľ čo po modeli Octavia WRC sa do úspešnej histórie pridali rôzne pretekárske verzie Fabie. Od roku 2015 vozidlá Fabia R5, Fabia R5 evo a súčasná Fabia RS Rally2 získali celkovo 16 titulov majstra sveta v kategórii WRC 2 a päť víťazstiev na prestížnej Rallye Monte Carlo.

Prenos pretekárskych inovácií do sériovej výroby

 

Pre automobilku Škoda znamená označenie RS oveľa viac než len športový variant – predstavuje prenos preukázaných technológií z náročných pretekárskych tratí do každodennej sériovej výroby. Už 25 rokov sa do modelov RS implementujú riešenia, ktoré boli najskôr testované na medzinárodných rallye. Tento prístup umožňuje zákazníkom využívať vozidlá, ktoré spájajú adrenalínový športový duch s každodennou spoľahlivosťou a komfortom.

octavia rs generacie sk Modely Škoda RS: Transformácia pretekárskych technológií do sériovej výroby

Medzi modely, ktoré symbolizujú túto stratégiu, patria:
Octavia RS I (2000–2005): Vybavená preplňovaným motorom s objemom 1,8 l a výkonom 132 kW (180 k), pričom kombi verzia debutovala v roku 2002.
Fabia RS I (2003–2007): Model, ktorý prekonal hranicu 200 km/h s motorom 1,9 TDI s výkonom 96 kW (130 k).
Octavia RS II (2005–2013): Ponúkala voľbu medzi benzínovým motorom 2,0 TFSI s výkonom 147 kW (200 k) a naftovým 2,0 TDI s výkonom 125 kW (170 k), pričom bola dostupná aj so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG.
Fabia RS II (2010–2014): Poháňala ju verzia s motorom 1,4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) spojená so sedemstupňovou DSG; na trh bola uvedená aj kombi verzia.
Octavia RS III (2013–2015): Prvá verzia s benzínovým motorom TSI v histórii modelu s výkonom 162 kW (220 k) a elektronicky obmedzenou maximálnou rýchlosťou 250 km/h; naftová verzia s 135 kW (184 k) bola prvýkrát ponúknutá s pohonom všetkých kolies.
Octavia RS 230 (2015–2017): Vybavená motorom 2,0 TSI s výkonom 169 kW (230 k).
Octavia RS 245 (2017–2020): S motorom 2,0 TSI s výkonom 180 kW (245 k) dokázala zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy, pričom štandardom bola výbava s ESC v športovom režime a elektronickou uzávierkou diferenciálu prednej nápravy VAQ.
Kodiaq RS (2018–2024): Prvé SUV v rade RS, pôvodne s motorom 2,0 TDI s výkonom 176 kW (240 k) a pohonom všetkých kolies, ktorý vytvoril traťový rekord na Nürburgring-Nordschleife; v roku 2021 bol naftový motor nahradený benzínovým 2,0 TSI s výkonom 180 kW (245 k).
Enyaq Coupé RS (2022): Prvý čisto elektrický model RS, vybavený dvoma elektromotormi s maximálnym systémovým výkonom 220 kW (299 k) a pohonom všetkých kolies, čím sa stal najvýkonnejším sériovým automobilom v histórii značky.
Enyaq RS (2022–2023): S pohonom všetkých kolies, kde sa systémový výkon zvýšil na 250 kW (340 k) v roku 2023.