Úspechy Mercedes-Benz v motoristickom športe začali už pred 130 rokmi. Prvé preteky automobilov v histórii, ktoré sa konali 22. júla 1894 z Paríža do Rouen, vyhrali vozidlá poháňané motormi na základe licencie Daimler. Medzi divákmi týchto pretekov bol aj priekopník mobility Gottlieb Daimler so synom Paulom.

Mercedes Benz sport

Víťazstvo Mercedes-Ben v prvých pretekoch

 

V pretekoch z Paríža do Rouen triumfovali vozidlá s motormi vyrobenými podľa licencie Daimler. Peugeot Alberta „Georga“ Lemaîtra, s číslom 65, prišiel do cieľa ako prvé vozidlo so spaľovacím motorom. Tento automobil bol vybavený dvojvalcovým vidlicovým motorom, ktorý vyvinuli Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach v roku 1888.

 

Spomienky Paula Daimlera

 

Paul Daimler, ktorý bol technickým riaditeľom spoločnosti Daimler Motoren v roku 1914, si neskôr spomenul na tieto preteky a opísal ich takto: „Na miesto pretekov sa hrnul obrovský dav ľudí, ktorí si chceli pozrieť toto výnimočné divadlo. Pretekárske vozidlá sa od seba podstatne líšili svojím tvarom, druhom aj veľkosťou. Ťažké parné vozidlá s prívesmi a ohromnou silou konkurovali ľahučkým trojkolesovým parným vozidlám a tie zase benzínovým vozidlám. […] Sami sme vo vozidle sprevádzali preteky. Bolo to zvláštne divadlo. Tieto principiálne rozdielne typy vozidiel si merali sily v rýchlosti: strojmajstri ťažkých parných vozidiel sa potili, boli zaprášení sadzou, s obrovskou námahou sádzali palivový materiál. Vodiči malých parných trojkolesových vozidiel neustále sledovali tlak a hladinu vody v malých, umelecky vložených rúrových kotloch a regulovali zapaľovanie oleja. Na rozdiel od nich, vodiči benzínových a petrolejových vozidiel pokojne sedeli na sedadle vodiča a občas použili páčku, akoby jazdili z čistého potešenia – bolo to celkom jedinečné porovnanie, na ktoré do smrti nezabudnem.“

 

Mercedes Benz sport 2 Mercedes-Benz oslavuje 130 rokov v motoristickom športe

Význam motoristického športu pre Mercedes-Benz

 

Motoristický šport je neoddeliteľnou súčasťou DNA značky Mercedes-Benz. Výroky a spomienky historických postáv, ako je Paul Daimler, zdôrazňujú význam a vplyv motoristického športu na vývoj technológie a imidž značky.

 

Rozšírený digitálny archív

 

Pri príležitosti osláv 130 rokov v motoristickom športe Mercedes-Benz rozširuje svoj digitálny archív, kde fanúšikovia a historici môžu nájsť podrobné informácie o histórii a úspechoch značky v tejto oblasti.

 

Mercedes-Benz Oslavuje 130 Rokov V Motoristickom Športe

 

Mercedes-Benz si v roku 2024 pripomína 130 rokov od svojho vstupu do sveta motoristického športu. Táto významná história je plná úspechov a míľnikov, ktoré značka oslavuje rozšírením svojho digitálneho archívu.

 

Mercedes-Benz Sport

 

Významné Výročia

 

Od prvých pretekov automobilov v roku 1894 až po ikonické víťazstvo v pretekoch Targa Florio v roku 1924 a prvý štart vozidla Mercedes-Benz W 25 na Nürburgringu v roku 1934, Mercedes-Benz si neustále upevňuje svoju pozíciu v motoristickom športe.

 

Rozšírený Digitálny Archív

 

Pri príležitosti tohto výročia Mercedes-Benz výrazne rozšíril sekciu histórie motoristického športu vo svojom digitálnom archíve. Nová štruktúra a vylepšený vzhľad archívu poskytujú podrobné informácie o histórii značky od roku 1894 do roku 1955. Ďalšie obdobia budú postupne doplnené. Archív obsahuje kategórie ako Vodiči, Vozidlá, Preteky, Rely a Rekordné jazdy, a novú kategóriu Epochy, pretekárske seriály a majstrovstvá.

 

Prístupný a Prehľadný Archív

 

Systém M@RS je už dlhé roky považovaný za príklad archívnej a mediálnej databázy, a teraz je ešte prívetivejší pre používateľa. Tento archív ponúka úvodné texty, relevantné vozidlá, vodičov a úspechy, čo poskytuje komplexný prehľad o histórii motoristického športu značky Mercedes-Benz.

 

Mercedes-Benz Sport

Historické míľniky značky Mercedes-Benz v motoristickom športe

 

1894 (pred 130 rokmi): Prvé preteky motorových vozidiel

 

  1. júla 1894 usporiadalo francúzske vydavateľstvo Le Petit Journal prvé preteky motorových vozidiel, ktoré sa konali na trase z Paríža do Rouen. Na trati dlhej 126 kilometrov zvíťazili vozidlá s motormi na základe licencie Daimler – Peugeot a Panhard & Levassor. Tieto preteky sa považujú za zrod motoristického športu.

1899 (pred 125 rokmi): Prvý Týždeň v Nice

 

Od 21. do 25. marca 1899 sa konal prvý Týždeň v Nice, medzinárodne preslávené motoristické podujatie pozostávajúce z rôznych súťaží. Wilhelm Bauer zvíťazil v kategórii dvojmiestnych vozidiel a Wilhelm Werner v kategórii štvormiestnych vozidiel, obaja s vozidlom Daimler „Fénix“ s výkonom 12 k. O dva roky neskôr dominovalo počas Týždňa v Nice vozidlo Mercedes s výkonom 35 k, prvé vozidlo značky Mercedes a prvý moderný automobil.

 

1904 (pred 120 rokmi): Preteky o Pohár Gordona Bennetta

 

V roku 1903 Camillo Jenatzy vyhral preteky o Pohár Gordona Bennetta s vozidlom Mercedes Simplex s výkonom 60 k. V roku 1904 sa tieto prestížne preteky konali v Nemecku na okružnej trase v regióne Taunus. Tím Mercedes vyštartoval s dvomi pretekárskymi vozidlami Mercedes s výkonom 90 k pre Nemecko a tromi identickými vozidlami pre Rakúsko. Mercedes sa umiestnil na 2., 3., 5. a 11. mieste.

 

1914 (pred 110 rokmi): Víťazstvo vo Veľkej cene Francúzska

 

  1. júla 1914 značka Mercedes dosiahla trojnásobné víťazstvo vo Veľkej cene Francúzska v Lyone. Christian Lautenschlager, Louis Wagner a Otto Salzer pretekali v pretekárskych vozidlách Mercedes Veľkej ceny s výkonom 115 k so 4,5-litrovým štvorvalcovým motorom s technológiou štyroch ventilov.

1924 (pred 100 rokmi): Víťazstvo v pretekoch Targa Florio

 

Christian Werner zvíťazil s 2-litrovým pretekárskym vozidlom Mercedes s motorom preplňovaným kompresorom v náročných cestných pretekoch Targa Florio a Coppa Florio na Sicílii. Divízia Mercedes-Benz Classic oslávi toto výročie opätovným uvedením originálneho pretekárskeho vozidla z roku 1924 do prevádzky po rozsiahlej reštaurácii.

1934 (pred 90 rokmi): Debut strieborného šípu

 

  1. júna 1934 sa na pretekoch Eifelrennen na okruhu Nürburgring predstavili nové formulové pretekárske vozidlá Mercedes-Benz W 25 s hmotnosťou 750 kilogramov. V pretekoch zvíťazil Manfred von Brauchitsch.

1954 (pred 70 rokmi): Víťazstvo vo Veľkej cene Francúzska

 

  1. júla 1954 v meste Reims značka Mercedes-Benz prvýkrát nasadila nové pretekárske vozidlo W 196 R v kategórii Formuly 1. Víťazom sa stal Juan Manuel Fangio, za ním nasledoval Karl Kling. Fangio sa stal majstrom sveta Formuly 1 s novým strieborným šípom v rokoch 1954 a 1955.

1964 (pred 60 rokmi): Trojnásobné víťazstvo v Argentíne

 

V cestných pretekoch Veľkej ceny cestovných automobilov v Argentíne, ktoré sa konali od 28. októbra do 7. novembra 1964, tím Mercedes-Benz dosiahol štvrtý sériový úspech v pretekoch na dlhé trate. Na trase dlhej 4 779,6 kilometra zvíťazili Eugen Böhringer a Klaus Kaiser, nasledovaní Dieterom Glemserom a Martinom Braungartom a Ewy von Korff-Rosqvistovou a Evou-Mariou Falkovou, všetci s rely vozidlami Mercedes-Benz 300 SE (W 112). V tom istom roku, 25. až 26. júla, zvíťazili Robert Crevits a Georges Gosselin s vozidlom 300 SE v 24-hodinových pretekoch na okruhu Spa-Francorchamps.

1984 (pred 40 rokmi): Otvorenie nového okruhu Nürburgring

 

Dňa 12. mája 1984 sa na novom okruhu Nürburgring konali preteky 20 šampiónov s 20 identickými vozidlami Mercedes-Benz 190 E 2.3-16. Vtedy ešte neznámy Ayrton Senna zvíťazil pred Nikim Laudom a Carlosom Reutemannom.

1994 (pred 30 rokmi): Víťazstvo v Indianapolise

Dňa 29. mája 1994 zvíťazil Al Unser Jr. na 500-míľových pretekoch v Indianapolise s vozidlom Penske-Mercedes PC-23 IndyCar, ktoré bolo vybavené konkurenciu prevyšujúcim 3,4-litrovým motorom V8 500I od Mercedes-Benz. Tento motor bol vyvinutý pod prísnym utajením a použili ho len v týchto pretekoch.

1994 (pred 30 rokmi): Návrat do Formuly 1

 

V roku 1994 sa Mercedes-Benz vrátil do Formuly 1 ako partner švajčiarskeho tímu Petra Saubera. Motory Mercedes-Benz vyvíjala spoločnosť Ilmor vo Veľkej Británii.

1994 (pred 30 rokmi): Víťazstvo v DTM

 

Klaus Ludwig sa v roku 1994 tretíkrát stal víťazom Nemeckých majstrovstiev cestovných automobilov DTM s vozidlom AMG-Mercedes Triedy C.

1999 (pred 25 rokmi): Druhý titul majstra sveta pre Miku Häkkinena

 

Mika Häkkinen sa v roku 1999 druhýkrát po sebe stal majstrom sveta Formuly 1 s vozidlom McLaren-Mercedes. Titul si zaistil počas Veľkej ceny Japonska 31. októbra 1999 vo vozidle McLaren-Mercedes MP4/14.

2014 (pred 10 rokmi): Dvojnásobný titul majstra sveta

 

Závodný tím Mercedes AMG Petronas F1, založený v roku 2010, získal v roku 2014 svoj prvý dvojnásobný titul majstra sveta jazdcov pre Lewisa Hamiltona a titul konštruktérov. Toto víťazstvo odštartovalo sériu úspechov strieborného šípu s ôsmimi titulmi konštruktérov a siedmimi titulmi jazdcov po sebe.

Rozšírený digitálny archív motoristického športu

 

Pri príležitosti výročia značka Mercedes-Benz rozšírila sekciu histórie motoristického športu vo svojom digitálnom multimediálnom archíve a v systéme pre rešeršovanie M@RS. Archív teraz obsahuje kompletné detailné informácie pre obdobie od roku 1894 do roku 1955, pričom ďalšie doplnenia budú nasledovať. Nová štruktúra a prepracovaný vzhľad uľahčujú prístup k informáciám o vodičoch, vozidlách, pretekoch, rely a rekordných jazdách.