TOYOTA GAZOO Racing prináša na scénu limitované edície nového modelu GR Yaris, ktoré boli vyvinuté s osobným príspevkom jazdcov a majstrov sveta pretekárskeho tímu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT), Sébastiena Ogiera a Kallea Rovanperäho. Tieto nové modely sú určené pre skutočných milovníkov výkonných vozidiel. Svetová premiéra týchto edícií sa koná hneď v úvodný deň Rely Monte Carlo, prvom podujatí, na ktorom tím TGR-WRT obhajuje tituly majstrov sveta v rally. Edície “Ogier Edition” a “Rovanperä Edition” ponúkajú režimy ovládania pohonu všetkých kolies, ktoré sú naprogramované tak, aby odrážali výkon a jazdné preferencie každého jazdca, a navyše prinášajú jedinečné štýlové prvky. Tieto špeciálne edície sú vyrobené v obmedzenom počte, čo dodáva ich exkluzívnosti a zaujímavosti pre fanúšikov značky TOYOTA GAZOO Racing.
Značka Toyota dnes predstavila dve exkluzívne vysokovýkonné verzie nového modelu GR Yaris, ktoré vyvinula s osobným prispením jazdcov svojho tímu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) a majstrov sveta Sébastiena Ogiera a Kallea Rovanperäho. Nové modely debutovali hneď v prvý deň Rely Monte Carlo, úvodného podujatia FIA Majstrovstiev sveta v rely (WRC) v roku 2024.
Nové modely sú vyvinuté z koncepčných verzií, ktoré sa predstavili na autosalóne v Tokiu v roku 2023, pod dohľadom Ogiera, ktorý získal dva zo svojich ôsmich majstrovských titulov WRC s tímom TGR-WRT v rokoch 2020 a 2021, a Rovanperäho, víťaza ročníkov 2022 a 2023.
Tvorbu týchto vozidiel inšpirovala túžba predsedu predstavenstva a hlavného jazdca spoločnosti Toyota Motor Corporation Akia Toyodu – prezývaného „Morizo“, ktorý chcel takto vyjadriť úctu a vďaku jazdcom, „ktorí zdokonaľujú a rozvíjajú naše vozidlá na pretekoch rely“, ako aj tímom, organizátorom pretekov rely a fanúšikom tohto športu.
Režimy „Štrk“ a „Trať“ zo štandardného modelu GR Yaris boli v oboch vozidlách nahradené preprogramovanými nastaveniami, ktoré odrážajú osobné preferencie každého jazdca z hľadiska výkonu, ovládania a jazdných vlastností. Okrem toho má každá špeciálna edícia nové charakteristické prvky exteriéru a interiéru.
Obe vozidlá poháňa najnovšia verzia 1,6-litrového preplňovaného trojvalcového motora modelu GR Yaris s výkonom 280 k (DIN) a krútiacim momentom 390 Nm, ktorý je spojený so šesťstupňovou inteligentnou manuálnou prevodovkou (6iMT).
Edícia Ogier
Yaris GR v edícii Ogier má dva nové režimy ovládania pohonu všetkých kolies (AWD) s názvom Morizo a Seb. Režim Morizo vyvinul Morizo (Akio Toyoda), pričom uplatnil svoje skúsenosti z jazdenia pretekov rely. Je kalibrovaný tak, aby pomáhal dosahovať konzistentný pretekársky čas pri zrýchľovaní, čiastočnom zrýchľovaní a brzdení. Režim Seb, ktorý vyvinul šampión Ogier, využíva predný a zadný samosvorný diferenciál Torsen a pohon všetkých kolies na distribúciu krútiaceho momentu na zadnú nápravu tak, aby sa zadná časť vozidla dala pomerne ľahko vychýliť. Vodič tak má pocit plného prepojenia s vozidlom a môže dosahovať rýchlejší čas s ovládaním karosérie pri jazde vysokou rýchlosťou.
Karoséria vozidla Edície Ogier má špeciálny matný sivý lak a disky kolies z ľahkých zliatin 18x8J BBS. Prednú mriežku chladiča zdobí štátna vlajka Francúzska (Ogierova vlasť) a na predných blatníkoch sa skvejú pamätné nálepky na šampionát WRC.
Medzi výrazné detaily patrí zadný spojler z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) s novým dizajnom a brzdové strmene s modrým lakovaním. Na ľavé a pravé dvere pribudli polepy tímu TOYOTA GAZOO Racing a na zadných dverách je logo edície Ogier Edition.
Vo vnútri sa na prístrojovej doske na strane spolujazdca nachádza pamätná plaketa na počesť víťazného šampionátu WRC a volant zdobí kontrastné prešívanie vo francúzskych národných farbách – modrej, sivej a červenej. Sivé prešívanie sa zvolilo na manžety radiacej páky a parkovacej brzdy a na čalúnenie sedadiel.
Digitálne prístroje nového modelu GR Yaris sú na oboch špeciálnych edíciách upravené tak, aby obsahovali aj nové režimy spolu s bežným režimom ovládania pohonu AWD Normal.
Edícia Rovanperä
Edícia Rovanperä má jedinečný režim Donut (šiška), vytvorený špeciálne pre najmladšieho majstra WRC, ktorý mimoriadne zručne driftuje a robí „šišky“, až mu dymia pneumatiky. Nový režim v tejto edícii umožňuje ľahkú jazdu a „zatáčanie dverí“ s konštantným, silným tokom krútiaceho momentu na zadné kolesá.
Táto verzia GR Yaris ponúka aj režim Kalle. Ten využíva zadný diferenciál s konštantnou rýchlosťou a predný a zadný samosvorný diferenciál Torsen na dosiahnutie lineárnych jazdných vlastností, aby sa zadná časť vozidla pri vjazde do zákruty mohla výrazne vychýliť a predná sa pri výjazde z nej potiahla dopredu na plyn.
Vozidlo má exkluzívny trojfarebný lak, ktorý aplikoval návrhár Rovanperäho pretekárskej helmy ako sériu maľovaných motívov. Na predných blatníkoch pribudli nálepky na počesť víťazstva WRC, pričom na dverách a zadnom nárazníku sú polepy tímu TOYOTA GAZOO Racing a na zadných dverách znak edície Rovanperä Edition. Vozidlo je okrem diskov kolies z ľahkých zliatin BBS 18x8J vybavené aj zadným spojlerom s variabilným krídlom z CFRP, ktorý má spoločný s modelom GRMN Yaris, a zadnými diferenciálmi s konštantnou rýchlosťou.
V kabíne je prešívanie obloženia a čalúnenia opäť zladené s národnými farbami jazdca, v tomto prípade s modrou a sivou farbou Fínska. Rovnako ako v edícii Ogier, aj tu sa nachádza špeciálna pamätná plaketa na počesť víťazstva tímu TGR na šampionáte WRC.
Obe edície vozidiel, Ogier aj Rovanperä, budú vyrobené vo veľmi obmedzenom počte. Podrobnosti o ich objednávaní a predaji na európskych trhoch oznámia neskôr distribútori v príslušných krajinách.
Prehľad prvkov špeciálnych edícií
Edícia Ogier | Edícia Rovanperä | |
Exteriér | Matný sivý lak | Exkluzívny trojfarebný lak |
Víťazné nálepky WRC na predných blatníkoch | Víťazné nálepky WRC na predných blatníkoch | |
Dekorácia francúzskej štátnej vlajky na prednej mriežke chladiča | Disky kolies z ľahkých zliatin 18x8J BBS | |
Brzdové strmene modrej farby | Logo TOYOTA GAZOO Racing na kolesách | |
Disky kolies z ľahkých zliatin 18x8J BBS | Polepy tímu TOYOTA GAZOO Racing na predných dverách a zadnom nárazníku | |
Francúzska vlajka a logo tímu TOYOTA GAZOO Racing na kolesách | Znak Edície Rovanperä na zadných dverách | |
Polepy tímu TOYOTA GAZOO Racing na predných dverách | Zadný spojler z CFRP s variabilným krídlom | |
Znak Edície Ogier na zadných dverách | ||
Zadný spojler z CFRP s novým dizajnom | ||
Interiér | Pamätná plaketa na prístrojovom paneli na počesť víťazstva na šampionáte WRC | Pamätná plaketa na prístrojovom paneli na počesť víťazstva na šampionáte WRC |
Plne digitálny displej prístroja vodiča GR, ktorý obsahuje nové režimy jazdy Morizo a Seb | Plne digitálny displej prístroja vodiča GR, ktorý obsahuje nové režimy jazdy Donut a Kalle | |
Prešívanie na volante – francúzske národné farby (červená/sivá/modrá) | Prešívanie na volante – fínske národné farby (modrá/sivá) | |
Sivé prešívanie na čalúnení sedadiel a manžetách radiacej páky a parkovacej brzdy | Modré a sivé prešívanie na čalúnení sedadiel a manžetách radiacej páky a parkovacej brzdy | |
Mechanické | Režimy pohonu všetkých kolies: Morizo, Seb a Normal | Režimy pohonu všetkých kolies: Donut, Kalle a Normal |
1,6-litrový preplňovaný trojvalcový motor s výkonom 280 k (DIN) a krútiacim momentom 390 Nm | 1,6-litrový preplňovaný trojvalcový motor s výkonom 280 k (DIN) a krútiacim momentom 390 Nm | |
Šesťstupňová inteligentná manuálna prevodovka | Šesťstupňová inteligentná manuálna prevodovka | |
Zadné diferenciály s konštantnou rýchlosťou |