Pár dní dozadu odhalil Fiat model Grande Panda, prvú ukážku svojej tohtoročnej novinky. Ide o novú generáciu modelu Panda, ktorý oprávnene pre nárast jej rozmerov získava prívlastok Grande. Novinka však má oveľa hlbší význam pre značku ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Bude totiž prvým autom z globálnej stratégie Fiatu.
Doteraz sme mohli pozorovať neveľkú aktivitu značky Fiat na starom kontinente. Niekomu sa už mohli zdať variácie modelu 500 v klasickej podobe, v rodinnom vane 500L a 500L Living, alebo v crossoveri 500X tak trochu ako obohraté platne. Nálady nepozdvihol ani minuloročný model 600 – veľký návrat Fiatu do B-segmentu v Európe. Naopak s tichou závisťou sme sa mohli pozerať na ďaleké a sympatické úspechy Fiatu v Južnej Amerike s pestrými modelmi Mobi, Argo, Cronos, Pulse, Fastback, či dokonca s pick-upmi Toro a Strada.
Takýmto rozdielom má byť koniec. Fiat sa rozhodol zaviesť globálnu stratégiu a svoje modely ponúkať vo viacmenej rovnakej podobe po celom svete. Použije na to novú platformu Smart Car zo skupiny Stellantis a vo štvorročnej vlne (2024-2027) prinesie každý rok nový model využívajúci práve túto techniku. Keďže platforma disponuje možnosťou zástavby rôzneho pohonného ústrojenstva, v každom modeli by sme sa mali dočkať ako plne elektrického pohonu, tak minimálne hybridného.
Grande Panda ako prvá globálna novinka
Prvým zo spomínaných celosvetových modelov bude nová Grande Panda – model segmentu B s vyššie posadeným podvozkom a kompaktnými rozmermi. 3,99 metra dlhá Grande Panda je o 30 centimetrov dlhšia ako súčasná Panda vyrábaná v Taliansku. Pasažierom vďaka novým základom ponúkne viac miesta na šírku v interiéri, viac miesta vzadu a väčší batožinový priestor. Jej výroba pobeží v Srbsku, ale postupne nabehne aj v Južnej Amerike a Afrike.
Fiat nás už nechal nahliadnuť na nový model ako digitálne, tak niektorých Talianov aj naživo. Digitálna ukážka totiž zobrazila celý exteriér nového auta prostredníctvom videa a troch fotografií. Počas posledných dní sa Panda odhalila aj v talianskych uliciach pri natáčaní a fotení reklamných materiálov. Niektorým sa podarilo odfotiť aj ukážku interiéru a tak máme prehľad o tom, čo môžeme očakávavať na oficiálnej prezentácii, ktorá sa uskutoční 11. júla v bývalej talianskej továrni Lingotto, presne na 125. výročie značky.
Konečne Fiat s X-faktorom
Uznajte sami, veď nápaditému autu z obrázkov mnoho ľudí podľa reakcií ani neverilo, že je v sériovej podobe. Chystané cenovo dostupné auto má prednú masku posiatu akoby malými pixelmi, ktoré pokračujú do svetelných segmentov v svetlometoch. Sú odkazom na ikonickú taliansku budovu Fiatu – legendárne Lingotto s testovacou dráhou na streche. Práve ňou má byť inšpirovaná palubná doska a podľa fotografií to tak skutočne bude. Jej obrysy pripomínajú ovál, z ktorého vystupuje palubný infotainment a informačný displej pre vodiča.
Nápaditosť malého Fiatu nás nenecháva chladnými ani pri ostatných pohľadoch. Zboku vidíme výrazne hranatý profil, ktorý náramne pripomína prvú Pandu z roku 1980. C-stĺpik na ňu sklonom zadného okna vyslovene odkazuje rovnako ako nápis Panda, ktorý je tentokrát “natvrdo” lisovaný ako obrysy do plechových častí dverí. Na C-stĺpiku nájdeme ešte jednu zaujímavosť – staronové logo Fiatu pozostávajúce zo štyroch lomiek, ktoré sa zmenou pohľadu graficky mení na moderný nápis Fiat.
Pri pohľade zozadu ostáva Grande Panda rovnako verná svojej prvej Pande 1980. Hranaté zvislé svetlá s jednoduchým pixelovým podpisom dopĺňajú čisté tvary, ktoré nápadito vylepšuje opäť obrysovo lisovaný nápis Fiat do zadného veka. V čiernej lište zadnej časti nájdeme aj spomínané lomkové logo a nechýba ani nápis Panda, ktorý tentokrát netradične trojrozmerne vystupuje až do zadného nárazníka.
Časom sa na sociálnych sieťach objavili aj fotografie pravdepodobne základnej verzie “RED” v červenej farbe. Okrem niektorých detailných rozdielov, ktorými sa líši od žltého exempláru, asi najviac rozruchu vzbudili biele plechové disky s malými pukličkami s nápisom Fiat. Táto verzia azda najviac pripomína starú Pandu 4×4 prvej generácie. Pohon všetkých kolies však v novej Grande Pande neočakávame.
Čo sa týka techniky, Grande Panda poskytne plne elektrický pohon. Malo by sa jednať o elektromotor s výkonom 113 koní, ktorý bude čerpať energiu z batérie typu NMC s kapacitou 44 kWh. Nabíjanie by malo byť možné klasickým káblom, ale Panda sľubuje aj uľahčenie života pri nabíjaní prostredníctvom samonavíjacieho kábla v prednej maske. Verzia s konvenčným spaľovacím motorom by mala využiť známy preplňovaný trojvalec 1.2 MHEV 48V Turbo s výkonom 101 koní spojený s automatickou prevodovkou eDCS6. Predpokladáme, že v Južnej Amerike bude mať Grande Panda pod kapotou aj čisto benzínový motor 1.0 Firefly, ktorý sa už pre Európu nevyrába.
Ak by vás zaujímalo, čo bude so starou Pandou, ktorá sa v Taliansku výrába už od roku 2012 – bude sa vyrábať. Vďaka nedávno prezentovanej zásadnej modernizácie elektroniky podľa najnovších bezpečnostných predpisov sa môže predávať až do momentu, kým tieto predpisy opäť neurčia vyšší štandard. Zatiaľ sa jej výroba sľubuje do roku 2030 a to vo dvoch verziách. Panda Classic v bežnej karosárskej verzii a Pandina, čo sme doteraz poznali ako Cross verziu. Fiat bude mať teda tri Pandy v ponuke – Classic, Pandina a Cross, tak trochu talianske, že?