Farba vozidla môže ovplyvniť jeho cenu. Až 64 % áut dostupných na slovenskom trhu je dostupných len v štyroch farbách – šedá, biela, čierna a červená.
Veľká noc je často vnímaná ako najfarebnejší sviatok v roku. Farba hrá dôležitú úlohu aj pri predaji automobilov. Až 64 % vozidiel predaných tento rok v slovenskej sieti autocentier AAA AUTO a Mototechna bolo dostupných len v štyroch farbách – šedá, biela, čierna a červená. Biele a čierne autá sa najčastejšie predávajú vo verzii kombi, červené SUV a šedé hatchbacky. Tieto údaje pochádzajú z predajných dát skupiny AURES Holdings za tento rok, a práve tieto farby sú najobľúbenejšie medzi vodičmi. Podľa dát spoločnosti iSeeCars.com môžu menej bežné farby, ako je žltá, béžová alebo oranžová, priniesť najvyššiu hodnotu pri ďalšom predaji vozidiel.
Americká online platforma iSeeCars.com, ktorá pomáha ľuďom pri hľadaní a nákupe nových a ojazdených vozidiel, analyzovala v minulom roku viac ako 1,3 milióna trojročných ojazdených áut, aby zistila vplyv farby na ich hodnotu pri ďalšom predaji. Zistili, že farba vozidla môže ovplyvniť jeho hodnotu až o 5 000 dolárov. Priemerné auto stráca po troch rokoch 22,5 % svojej hodnoty, no žlté vozidlá strácajú len 13,5 %, čo predstavuje úsporu viac ako 3 000 dolárov v porovnaní s priemerným autóm. Béžové, oranžové a zelené autá strácajú menej ako 20 % svojej hodnoty. Na druhej strane, zlaté, hnedé a čierne autá stratia po troch rokoch hodnotu o viac ako 10 000 dolárov.
Prečo má farba taký vplyv na hodnotu auta?
Podľa iSeeCars je na trhu jednoducho menej vozidiel v žltej, oranžovej alebo zelenej farbe v porovnaní s inými farbami. Aj keď je o takéto autá nižší záujem, stále je dopyt oveľa vyšší ako ponuka. Podobná situácia platí aj na slovenskom trhu, ako potvrdzuje najväčší predajca ojazdených áut u nás.
„Trojročné autá priemerne strácajú aspoň 40 % svojej pôvodnej hodnoty. Najvýraznejšie klesá hodnota čiernych áut, čo je čiastočne dané ich vyššou triedou, ktorá obvykle rýchlejšie stratí hodnotu. Priemerným trendom sú biele, šedé, béžové, hnedé, červené a modré metalízové autá. Najstabilnejšiu cenu si udržiava základná modrá farba, pretože ide o autá nižšej triedy. Dobrú hodnotu si udržiavajú aj menej obvyklé farby, ako je oranžová a zelená metalíza alebo šedá bez metalízy,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, ktorá prevádzkuje medzinárodnú sieť autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Avšak aj keď existuje táto tendencia, na trhu prevládajú vozidlá v neutralných farbách. Podľa údajov AURES Holdings tvoria 64 % predaných áut na Slovensku vozidlá v štyroch farbách: šedej (20,3 %), bielej (18,5 %), čiernej (14,6 %) a červenej (10,9 %). Šedé a čierne autá sa najčastejšie predávajú vo verzii kombi, zatiaľ čo biele sú častejšie vo verzii SUV a červené v podobe hatchbackov. Dokonca ani najpopulárnejšie ojazdené auto na Slovensku, Škoda Octavia, nie je farebne výraznejšia. Štyri päťky tohto modelu predaného v AURES Holdings je v jednej z uvedených štyroch farieb.
„Mnoho ľudí si myslí, že čierne, šedé a strieborné autá majú najlepšiu hodnotu pri ďalšom predaji. Avšak, ako ukazuje americká štúdia, ich nadmerná dostupnosť na trhu vedie k ich nižšej hodnote. Preto by kupujúci, ktorí hľadajú vozidlo s vyššou udržateľnosťou ceny, mali zvážiť vozidlá v červenej, bielej alebo modrej farbe,“ dodala Karolína Topolová.