Menej tradičné farby ako hnedá či béžová môžu výrazne skrátiť čas predaja jazdeného auta. Naopak, čierne a biele modely zostávajú v ponuke aj o desať dní dlhšie.
Slovenský trh ovládajú neutrálne farby
Zatiaľ čo počas Veľkej noci hýria ulice farbami, na slovenských cestách dominujú konzervatívne odtiene. Väčšina ojazdených vozidiel, ktoré sa ponúkajú na predaj, má biely, čierny alebo šedý lak. Aktuálne len pätina áut disponuje inou ako neutrálnou farbou, pričom ešte pred dvoma desaťročiami to bola až štvrtina trhu.
Zmeny v preferenciách farieb sa odrážajú aj na predajných štatistikách. Podľa analýzy spoločnosti AAA AUTO tvorili v tomto roku autá s čiernobielymi odtieňmi až 73 % zo 145-tisíc predaných jazdeniek. Pestrejšie farby ako zelená, béžová či oranžová sa objavujú zriedkavejšie, no ich výhoda spočíva práve v rýchlejšom predaji.
Farebné autá miznú z inzercie skôr
„Od roku 2004 farebné autá stratili polovicu svojho trhového podielu a v ďalších dvoch dekádach sa pravdepodobne stanú ešte vzácnejšími. Pri kúpe nového osobného automobilu ľudia neraz siahajú po rôznych odtieňoch čiernej v obave, aby prípadný farebnejší lak neznížil jeho cenu pri následnom predaji. Opak je však pravdou – z predajných dát celého slovenského sekundárneho trhu môžeme vidieť, že netradične farebné autá sa predávajú rýchlejšie,” hovorí Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť predajní AAA AUTO.
Dáta ukazujú, že predaj bielych a čiernych áut trvá v priemere okolo 71 dní, zatiaľ čo hnedé či béžové vozidlá sa predajú aj o 10 dní skôr. Šedé modely zostávajú v ponuke zhruba 64 dní, čo je rovnaký čas ako pri zelených či oranžových autách. Najrýchlejšie však z trhu mizne béžová – v priemere už po 61 dňoch.
Najpredávanejšie modely si držia klasiku
Preferencie kupujúcich sa odrážajú aj na konkrétnych modeloch. Biele lakovanie dominuje napríklad pri vozidlách Škoda Octavia (26,8 %) a Škoda Fabia (25,7 %), čierna farba je zas najčastejšia pri modeloch Volkswagen Passat, Golf a Škoda Superb.
Aj napriek poklesu farebnosti za posledných päť rokov – z 30 % na aktuálnych 27 % – sa stále nájdu motoristi, ktorí siahnu po odvážnejšej kombinácii. Záujem o farebnejšie autá môže v budúcnosti rásť práve vďaka ich lepšej predajnosti.
Globálny trend sivej
Podľa analýz výskumnej spoločnosti iSeeCars zaznamenali sivé odtiene v roku 2004 globálny podiel na trhu viac ako 60 %. O dve dekády neskôr sa ich zastúpenie zvýšilo na 80 %, zatiaľ čo farebné autá stratili polovicu svojho podielu.