Osem novinárov z rôznych krajín absolvovalo elektrickú expedíciu na sever Európy. Zo švédskej Kiruny vyrazili na palube štyroch modelov Porsche s pohonom všetkých kolies – dvoch Taycan Cross Turismo a dvoch nových elektrických Macanov – smerom do nórskej rybárskej dediny Mehamn. Tá je nielen poslednou zastávkou známej poštovej lode Hurtigruten, ale aj miestom, kde sa nachádza najsevernejšia rýchlonabíjacia stanica pre elektromobily na svete.
Na elektrinu cez polárny kruh až k Barentsovmu moru
Výprava začína v Kirune, približne 200 kilometrov za polárnym kruhom. Osem zástupcov médií z krajín ako Nórsko, Švédsko, Dánsko, Rumunsko, Francúzsko, Taliansko, Nemecko a Spojené štáty americké si sadá za volant elektrických Porsche, aby sa vydali na trasu dlhú približne 1 500 kilometrov. Cieľom je Mehamn na severnom pobreží Nórska, kde sa nachádza najsevernejšia rýchlonabíjačka na svete. Miestne podmienky sú drsné – slnko sa len lenivo ukazuje nad obzorom a teploty klesajú hlboko pod bod mrazu.
Porsche má s podobnými výpravami bohaté skúsenosti. Už v roku 2019 predstavil Taycan na rozsiahlej trans-európskej jazde, čím demonštroval schopnosti svojho prvého čisto elektrického športového modelu pri dlhých presunoch. Odvtedy sa Taycany objavili na cestách po Austrálii, kde zvládli trasu z Darwinu do Sydney, či počas výprav zo Stuttgartu do Seville, Istanbulu a dokonca aj cez Indiu. Tentoraz sa výzva posúva ešte ďalej – smeruje na polostrov Nordkinn, najsevernejší bod pevninskej Európy.
Reálne podmienky na arktických cestách preverili techniku
Na štarte sa štyri elektrické Porsche rozbiehajú do arktického svitania. Dva nové Macany a dvojica Taycan Cross Turismo ukazujú, že táto výprava nebude o žiadnom úspornom jazdení alebo extrémnom šetrení energie. Novinári majú voľnú ruku – jazdia tak rýchlo, ako to povoľujú predpisy a aktuálne podmienky. V autách pritom udržiavajú komfortnú teplotu napriek tomu, že rozdiel medzi vonkajškom a interiérom dosahuje až 35 stupňov Celzia.
Nabíjacia stratégia je ponechaná na systémoch samotných vozidiel. Štandardný plánovač nabíjania, ktorý Porsche inštaluje do modelov Macan a Taycan Cross Turismo, určuje, kde a ako dlho bude potrebné dopĺňať energiu. Napokon sa ukazuje, že celú trasu zo Švédska a časť Fínska posádky absolvujú bez jediného zastavenia na nabíjanie. Prvou zastávkou na doplnenie energie sa stáva Kautokeino, obec v nórskom regióne Finnmark, približne 40 kilometrov za hranicou.
Škandinávia potvrdila svoju povesť raja pre elektromobily
Severské krajiny sú známe kvalitnou infraštruktúrou pre elektromobily. Kautokeino, napriek drsným podmienkam okolitej krajiny, ponúka viacero možností na rýchle nabíjanie. Teplé privítanie v kontraste s chladom a nepriateľskou prírodou dokazuje, že elektromobilita je v týchto končinách plnohodnotnou súčasťou dopravy.
Expedícia elektrických Porsche pokračovala naprieč drsným severským terénom. Po krátkej prestávke na kávu a občerstvenie sa kolóna vozidiel opäť vydala na cestu. Tentoraz mierila do mestečka Lakselv, kde bola otvorená nová nabíjacia stanica IONITY so šiestimi nabíjacími bodmi. Ako na správny „Tučný utorok“ pripadla na tento deň aj ochutnávka tradičných sladkých pečív, ktoré si posádka dopriala v neďalekej kaviarni Marthe’s Café.
Najnáročnejší úsek viedol po zamrznutej ceste FV888
Len kúsok za Lakselvom sa trasa stočila na menej známu, no medzi motoristami vysoko hodnotenú cestu FV888. Táto provinčná komunikácia, kľukatiaca sa pozdĺž nórskych fjordov a vedúca cez horské prechody, patrí k najmalebnejším úsekom celej výpravy. Zároveň však predstavovala aj najnáročnejšiu časť trasy. Po krátkej nabíjacej pauze na stanici IONITY sa kolóna opäť pohla na sever a čelila najhorším podmienkam, aké sa počas výpravy vyskytli. Topiaci sa sneh a následné prudké zamrznutie vozoviek vytvorili na ceste zmes snehu a ľadu, ktorá preverila schopnosti vodičov aj samotných áut.
Napriek tomu, že oba modely – Macan 4 Electric a Taycan Cross Turismo – boli vybavené len štandardnými zimnými pneumatikami bez hrotov, posádky zvládli trasu bez akýchkoľvek problémov. Autá s pohonom všetkých kolies sa pohybovali plynulo a bezpečne stále ďalej na sever.
Mehamn: najsevernejšia nabíjačka a Barentsovo more
Napokon sa pred posádkou objavil cieľ cesty – nabíjacia stanica Kople s výkonom až 175 kW. Vozidlá boli pripojené k nabíjaniu priamo na pobreží Barentsovho mora. Neďaleko, v Nordic Safari Hoteli, pripravoval šéfkuchár Kolbjørn Kristoffersen večeru z kráľovského kraba, ktorý bol ulovený len niekoľko hodín predtým. Takto sa skončil dlhý deň strávený na cestách za polárnym kruhom.
Rovnaká cesta späť ukázala, že elektromobily zvládnu aj tie najťažšie podmienky
„Na mnohých cestách po svete sme už dokázali, že elektromobilita je vhodná na každodenné použitie – tentoraz v mrazivej zime Škandinávie,“ uviedol Mayk Wienkötter, hovorca pre modely Panamera a Taycan.
Podľa neho išlo o prvú spoločnú expedíciu, na ktorej sa zúčastnili nové modely Macan a Taycan. V teplotách od nuly do mínus desiatich stupňov Celzia sa vozidlá ukázali vo výbornej forme. Ich dojazd v reálnych podmienkach dosahoval približne 380 kilometrov pri priemernej spotrebe 25 kWh na 100 kilometrov.
Ako dodal Wienkötter, vďaka efektívnemu tepelnému manažmentu a štandardným tepelným čerpadlám vozidlá počas celej trasy poskytovali plný komfort. „Nikto nemusel znižovať kúrenie a nabíjanie prebiehalo presne tam a tak dlho, ako určoval systém,“ spresnil.
Za daných podmienok by rovnakú trasu nebolo možné absolvovať rýchlejšie ani s autom so spaľovacím motorom. „Cesta bola pohodlná, letové spojenia v tejto oblasti nie sú ideálne, a preto zajtra absolvujeme rovnakú trasu naspäť. Ďalších 750 kilometrov, desať hodín jazdy, pár krátkych zastávok na nabíjanie. Bez problémov,“ skonštatoval Wienkötter.
Porsche rozširuje elektrické portfólio o nové modely
Nová generácia modelu Macan, ktorá vstúpila na trh v roku 2024, je plne elektrická. Vyznačuje sa moderným dizajnom, typickým výkonom značky Porsche a dlhým dojazdom, pričom zachováva praktickosť každodenného používania, ktorú od SUV očakávajú nároční zákazníci.
Taycan Cross Turismo stavia na kvalitách základného modelu Taycan, pričom prináša viac priestoru pre zadných pasažierov a väčší objem batožinového priestoru. Štandardný pohon všetkých kolies a vzduchové odpruženie s nastaviteľnou svetlou výškou dopĺňajú off-roadové prvky dizajnu, ako sú plastové lemy blatníkov, odlišné nárazníky a prahy.