Divízia Maybach a jej celkom prvý elektrický model EQS SUV. V Motoringu sme už EQS- kové SUV-čko mali, v tomto prípade však prešlo patričnými úpravami.
Príslušnosť k značke dáva jasne najavo zväčšenou maskou s vertikálnymi chrómovými lamelami a silným 3D efektom. Samozrejme, maska je zaslepená, pretože potrebné prívody vzduchu sú len v nárazníku.
Vyzerá to fakt dobre
Hladký povrch masky neruší ani radar, ktorý je do nej integrovaný. Masku lemujú svetlá Digital Light, ktoré majú 2,8 miliónov pixelov (dokážu vykresliť uvítaciu projekciu). Svetlá sú spojené chrómovou lištou so zapracovaným nápisom Maybach.
Z profilu zaujme veľkorysý chrómový lem okien, exkluzívne 21 palcové disky kolies a logo Maybach na zadných stĺpikoch. A dopraiť si môžete, ak vás nebude obmedzovať rozpočet aj dvojfarebné lakovanie karosérie oddelené tenkým ručne nanášaným pásikom. Vzadu pridal Maybach ozdobné prvky (na výklopnom veku, spojleri a v nárazníku). No a z EQS SUV si Maybach zobral aj efektné zadné svetlá s dvojitou špirálou, prepojené svietiacou lištou.
Maybach je však hlavne o interiéri
Ale hneď prvá vec, dvere…. majú elektrický pohon a dokážu sa zaaretovať v akejkoľvek pozícii. Klasická disciplína, prekrývajú prahy ? ;-))) Tak v tomto prípade môžem hovoriť o doslova ultimatívnom luxuse a pohodli. Interiér je samozrejme celokožený. Palubovka s troma displejmi hyperscreen, toto už poznám, mal som ju v „bežnom“ EQS SUV aj s veľkým head up displejom , ktorý ponúka rozšírenú realitu a budete ho určite využívať viac ako digitálny prístrojový štít.
Namiesto ručičiek zobrazuje grafika rýchlomeru „hodvábny šál“. Základnou podkladovou farbou displejov je tmavomodrá. Vzhľad možno prispôsobovať prostredníctvom troch štýlov zobrazenia – Decentný, Športový a Maybach.
Volant s nápisom, aby som nezabudol, ani nie tak ja, ako majiteľ, že za čo dal toľké peniaze, kombinácia dreva a kože… Naozaj je výborný, a skvelo sa s ním pracuje. Len tie ovládacie prvky, šúpacie, dotykové….. už som o tom veľa hovoril, nie je to veľmi praktické, stáva sa mi, že keď točím volantom, tak som po nich nechtiac prebehol rukávom a niečo som si prestavil. Už by sa naozaj mohli vrátiť ku klasike….
Displej multimediálneho systému, tento systém s ikonami je podľa mňa prehľadný jednoduchý, veľmi intuitívny a má veľmi peknú grafiku. Najvyššie MBUX- ko, okrem klasických povelov s vami aj zavtipkuje….. No a tretí displej, aby sa spolujazdec počas jazdy ani len nahodou nenudil.
Mne sa páči keď je takto vyriešená konzola, dole je ešte ďalší priestor
Dobre to vyzerá a z môjho pohľadu je to aj praktické. No a toto je klasika Mercedes, ovládanie napriamo – jazdné módy ………………a veľká praktická schránka v lakťovej opierke.
Sedačky, biele….. toto sú pravé obývačkové kreslá, len tie vaše doma určite nemajú masážnu funkciu, tak ako tieto. Výrazné bočné vedenie, nemôže chýbať, lebo šak veď vykonu tu je …. a tie bočnice, reagujú na každé natočenie volantu, ale ak sa vám to nepáči dá sa to vypnúť.
Ale to najviac čo ponúka tento maybach je v druhom rade. Sedenie… tie sedačky poskytujú ešte väčší komfort ako tie predné, aj tu je v hlavovej opierke vankúšik, ale čo je dôležité, majú podstatne širší rozsah nastavenia. Cestujúcim ponúknu a to nepreháňam doslova prvú triedu v lietadle…. Viac pravé, ak vpredu nikto nesedí. Sedadlo ide pekne dopredu, len potom už tak dobre nedočiahnem na tablet, tak ho ovládam, cez tento malý (v strede).
Alebo si môžem vybrať stolík dať si sem notebook a môžem pracovať. A naozaj mysleli na všetko, sú tu takéto šikovné zarážky, aby sa mi nezošmykol.
A keď hovorím na všetko, tak na všetko…. V tomto stredovom nazvem ho module je priestor na teplé nápoje a sem si môžu uložiť poháriky na stopke a do nich…. ? No čo iné ako šampanské.
Použité materiály, to je jasné na prvý pohľad. Tu je len koža, klavírny lak, hliník sklo…. Ale snažil som sa v kabíne najsť nejaký jednoduchý tvrdý plast, ale nič.
A taká ….. prepáčte blbosť, spodná časť B stlpika
Všetky autá na ktorých som doteraz jazdil, a nebolo ich malo, tu mali tvrdý plast a tu je stĺpik potiahnutý kožou s prešívaním.
Priznám sa, že v tejto chvíli som si nie celkom istý, či ma to láka viac za volant, alebo by som zostal tu a nechal sa voziť. Lebo v Maybachu je na prvom mieste komfort cestujúcich tu vzadu.
Okrem špecificky naladeného podvozku, aby bola jazda čo najkomfortnejšia, sa môžem tešiť aj z parfémovaného vzduchu vďaka Air Balance. Samozrejme nemôže tu chýbať výborné audio Burmester 4D s 15 reproduktormi, alebo napríklad aj unikátne lampičky s 253 individuálne ovládanými LEDkami, v C-tĺpiku.
Vzadu je navyše umiestnená pevná prepažka, ktorá zabraňuje prenikaniu hluku do kabíny. A o dokonalé ticho v kabíne sa starajú dodatočné izolačné úpravy.
Napríklad dvojité zapuzdrenie elektrického pohonu, špeciálne plató batožinového priestoru pohlcujúce hluk či okná z vrstveného skla.
A pokračujem ….
Voľba jazdných režimov Dynamic Select
Namiesto Comfortu je tu režim Maybach, v ktorom podvozok eliminuje amplitúdy v oblasti zadných sedadiel na základe údajov zo snímačov pod zadnými sedadlami. Znie to sofistikovane, ale funguje to výborne. Tu vzadu sa naozaj veziem ako ….. ako na obláčiku. ANo viem otrepané slovne spojenie, ale tu to tak naozaj je. Dobre idem za volant …..
Sú auta pohodlné, sú auta luxusné a potom je Maybach. Stelesnenie toho najlepšieho, čo Mercedes dokáže ponúknuť. A aj si za to patrične zapýtať, v základe 217 710 eur
Mercedes Benz Maybach EQS SUV 680 má o 85 kW (115 koní) vyšší výkon ako „štandardné“ EQS SUV. Takže výsledná hodnota – 485 kW (685 koní) a k tomu je 950 Nm. A s týmito parametrami zrýchluje tento 2,8 t kolos z nuly na stovku za 4,4 sekundy. Tolko k základným parametrom.
Toto auto jednoznačne s vodičom a verte mi, že on vás bude milovať. Má k dispozícii krásne auto s veľkým výkonom, jednopedálové ovládanie, pádla pod volantom pre regulaciu rekuperacie, a k tomu natáčaciu zadnú nápravu a to až o 10 stupňov a vďaka nej vás dokáže voziť aj v úzkych uličkách. Veľké auto je naozaj obratné. Čo oceníte aj keď sa vyberiete do podzemnej garáže. S dĺžkou skoro 5,2 je priemer otočenia 11 metrov.
Podvozok je, dovolím si povedať že až neuveriteľný, krásne vyhladzuje všetky nerovnosti a je vám úplne jedno, čo sa deje pod kolesami. Či už sú tam výtlky, rozbity železničny prejazd, alebo retarder. Maybach je proste koráb, ktorý všetko hladko prekoná. Komfortný vzduchový podvozok je v tejto kategórii samozrejmosťou, ale úroveň pohodlia jazdy, odhlučnenia a komfortu je tu naozaj na najvyššej možnej úrovni.
Takéto luxusné auta sú predurčené k dlhým pohodlným cestám, na ktorých sa majiteľ sediaci vpravo vzadu sústredi na prácu, alebo naopak môže relaxovať v dokonalom pohodlí. Preto je tu dôležitý dojazd, ktorý by rozhodne nemal obmedzovať.
Mercedes-Maybach EQS SUV 680 4Matic má bateriu s kapacitou 121 kWh a z toho využiteľných je 118,8 kWh. Kombinovaná spotreba – odber by podľa automobilky mal byť 22,5 kWh, takže teoretický dojazd by mal byť až 600 kilometrov.
Keďže auto nemám na klasický týždenný test, ale len na dva dni, nemal som možnosť absolvovať s ním môj tradičný nájazd kilometrov. Ale samozrejme keď dostanete takéto auto, tak v ňom chcete stráviť čo najviac času…. a tak som čo to odjazdil.
A výsledok ?
Na okreskách, kde som sa snažil čo najviac dodržiavať 90 – ku, mi vyšla spotreba 18,1 kWh. Bol som zvedavý o koľko sa zvýši keď pôjdem stodesiatkou, na diaľnici a vtedy sa mi odber prehupol cez 20 kWh, presne to bolo 20,6. No a naše diaľninčné maximum, tam to už stúplo výraznejšie na 26 kWh.
Pri vonkajšej teplote okolo 3 stupňov. Ešte mesto, jazdil som so zaradenou inteligentnou rekuperáciou a palubák mi ukázal 24,8 . Takže priemerka mi vyšla 22,4 kWh. Na auto s hmotnosťou 2,8 tony….
Je mi jasné, že takto vám to až tak veľa nepovie. Dôležitý je vždy dojazd, takže diaľnica. Nájazd, ktorý sa blíži k 400 kilometrov asi nebude nikoho až tak veľmi obmedzovať. A pri štandardnom nájazde to znamená prímestské časti a mesto, skoro 500 kilometrov, to je tak isto viac ako slušné a ešte musím povedať, že som sa vôbec neobmedzoval, klíma, rádio, normálne všetko fungovalo.
Zaujalo, ma že v porovnaní s klasickým EQS – kom SUV mi tu vyšli o niečo nižšie hodnoty a to je Maybach väčší a ťažší…. Je to kvôli tomu, že tu už mám tepelné čerpadlo, zatiaľ čo EQS- ko SUV ho vtedy ešte nemalo.
Ďalšia dôležitá vec, to je nabíjanie. Mercedes-Maybach zdiela parametre batérie a nabíjania so svojim „obyčajným“ kolegom EQS SUV.
Platforma EVA2, na ktorej je auto postavené, má stále batériu so 400 V architektúrou s veľkou využiteľnou kapacitou takmer 119 kWh a dá sa nabíjať maximálnym výkonom 200 kW.
Takže nabíjanie….
Nabíjacia krivka je do takmer 35 % veľmi plochá a auto si drží výkon skoro 200 kW. Potom už klesá, ale zase nie nejak dramaticky. Z 10 na 80 % sa auto nabije za približne 35 minút, čo nie je až taká oslnivá hodnota, na druhej strane, za tu polhodinu sa doplní naozaj veľké množstvo energie. Ale… vzhľadom k prémiovej cene a veľkej baterii by Maybachu asi viac svedčala batéria s 800V architekturou a ešte o niečo vyšší nabíjací výkon, čím by sa čas nabíjania určite ešte o niečo skrátil
Aby som nezabudol Maybach je veľmi dobre vybavený aj pre AC nabíjanie, palubná nabíjačka má výkon 22 kW. Takže sa oplatí investovať do silnejšieho wallboxu a potom v pohode môžete nabíjať doma.
Mercedesom Maybach EQS SUV 680 automobilka dokazuje že maximálny luxus dokáže preniesť aj do elektrickej podoby, ktorá sa… dovolím si povedať k ultra luxusnym autam naozaj hodí.
Elektrický pohon totiž poskytuje naozaj vysokú úroveň komfortu, a o ňu pri tomto type auta ide predovšetkým. V každom prípade dizajnom a výbavou posúva toto SUV –čko do aristokratických sfér.