Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 R.S. Line predstavuje štýlový prírastok do rodiny SUV vozidiel francúzskeho Renaultu. Vezie sa na populárnej módnej vlne, ktorú odštartovala X6 od BMW. Združuje prvky SUV so štýlovým dizajnom kupé. Táto odvážna kombinácia, ktorá ešte pred pár rokmi pôsobila ako experiment, sa dnes stala atraktívnou realitou, pri ktorej si ľudia radi priplatia za štýl a osobitosť.
Interiér Arkany vychádza z technickej platformy Capturu a cítit z neho dôraz na štýl, kvalitu a pohodlie. Materiály v interiéri sú kvalitné, predné sedadlá poskytujú výborný komfort aj na dlhej ceste. Palubná doska je dobre štruktúrovaná s moderným horizontálnym 9,3-palcovým dotykovým displejom. Tu treba oceniť, že Renault zvolil vhodnú kombináciu dotykového ovládania, fyzických tlačidiel a otočných ovládačov klimatizácie. Vyšperkovaním verzie R.S. Line sú štýlové detaily, ako kovové pedále a “karbónové” dekory, ktoré prispievajú k celkovo dobrému estetickému dojmu. Pozor si treba dať na pomerne široké predné stĺpiky, ktoré môžu obmedziť výhľad, a úzke zadné okno, ktoré je nevyhnutnou daňou za tvar karosérie. Výhľad dozadu je však kompenzovaný dostatočne veľkým spätnými zrkadlami a cúvacou kamerou. Vždy je to niečo za niečo. A to platí aj pre cestujúcich na zadných sedadlách. Tí majú síce dostatok miesta, ale iba ak nie sú vyšší ako 175 centimetrov a sú vzadu iba dvaja. Na druhej strane predĺžený rázvor nahráva batožinovému priestoru ktorý má až 513 litrov, respektíve 480 v prípade testovaného hybridu, ktorému odkrojila z objemu baterka. Napriek tomu zostáva celkový dojem z kabíny veľmi hodnotný.
Podvozok Arkany je postavený na platforme CMF-B, zhodnej s modelmi s modelmi Clio a Captur. Arkana má celkovú dĺžku 4 568 mm, šírku 1 821 mm, výšku 1 576 mm a rázvor 2 720 mm. V porovnaní s modelom Captur je teda Arkana o 34 cm dlhšia a rázvor náprav je zväčšený o 18 cm. Je naladený skôr tvrdšie, no napriek tomu dodáva veľmi dobrý jazdný komfort. Riadenie je presné s menšou odozvou, čo nie je na škodu, aj keď by ste od možno očakávali od kupé športovejší pocit. Volant má skôr širší veniec a dobre padne do ruky.
Hybridný pohon E-Tech spočíva v kombinácii atmosférického 1,6-litrového motora s výkonom 64 kW (94 k) a krútiacim momentom 148 Nm, elektromotora s výkonom 36 kW a 205 Nm krútiaceho momentu a vysokonapäťového štartér-generátora typu HSG (High-Voltage Starter Generator) s výkonom 15 kW a krútiacim momentom 105 Nm. Trakčný akumulátor disponuje kapacitou 1,2 kWh. Elektrickú energiu vozidlo získava rekuperáciou pri brzdení alebo pomocou spaľovacieho motora, ktorý poháňa generátor. Na batériu poskytuje Renault záruku 8 rokov/160 000 km. Počas tejto doby nesmie kapacita batérie klesnúť pod 63 %, inak sa vykoná výmena. Šesť stupňová automatická prevodovka nemá spojku a o synchronizáciu prevodových stupňov sa stará elektromotor. Spaľovací motor využíva štyri prevodové stupne a elektromotor ďalšie dva.
Toľko teória. V praxi to znamená, že sa dopredu aj dozadu rozbiehate na elektrinu. Môžete jazdiť buď čisto na elektrinu, alebo na elektrinu so spaľovacím motorom ako generátorom alebo čisto so spaľovacím motorom. Elektrický pohon využijete hlavne v meste a na okreskách, ale pomôže aj na diaľnici. S autom sme najazdili naozaj veľa kilometrov na prelome apríla a mája a potom ešte na jeseň pri chladnejšom počasí. Mali sme možnosť absolvovať dlhú trasu do Chorvátska. Celá cesta z Bratislavy do Chorvátska a späť si vyžiadala len 5,6l/100km, čo je pozoruhodný výsledok. Na jeseň v chladnejších podmienkach bola spotreba na diaľnici o 0,5l/100km vyššia. Na našom Horehronskom okruhu Banská Bystrica – Telgárt a späť sme mali na jeseň okreskovú spotrebu 4,0 l/100 km. A to napriek tomu, že za Bystricou v okolí Nemeckej a pred Podbrezovou sa opravovali cesty a postáli sme si v zápche cca 40 minút. Čo už, nerobíme test v laboratóriu. V meste sa pohybuje spotreba od podmienok okolo 6 litrov na 100km. Celkovo si trúfam povedať, že výrobcom udávaných celkových 5,9l/100km nie je úplne mimo misu.
Renault Arkana s pohonom E-Tech je ideálna voľba pre singel človeka, ako referentské univerzálne auto alebo do rodiny, kde sú max. dve deti. S nízkou spotrebou a pohodlným podvozkom je to skvelá voľba pre tých, ktorí hľadajú štýlové a technologicky vyspelé auto.
Počas testu som tankoval inovované aditivované palivo Efecta 95 od ORLEN Slovensko, ktoré pri pravidelnom používaní dokáže odstrániť usadeniny v motoroch s priamym a nepriamym vstrekovaním.
Tu si môžete pozrieť aj videotesty na Renault Arkana.
Komplet galéria k článku: