Mercedes-Benz odovzdal pápežovi Františkovi jeho prvý elektrický papamobil, založený na novej elektrickej Triede G, ktorý bude využívať počas Svätého roku 2025 a ktorý podporuje myšlienky encykliky Laudato Si.

 

Pokračovanie storočnej spolupráce medzi Vatikánom a Mercedes-Benz

 

Výrobca automobilov Mercedes-Benz spolupracuje s Vatikánom už 94 rokov a dodáva vozidlá pre pápežské účely. Známe papamobily založené na modeli Triedy G sú súčasťou tejto tradície približne 45 rokov. Nový papamobil však predstavuje dôležitý míľnik – prvýkrát v histórii ide o plne elektrický model. Výkonný riaditeľ Mercedes-Benz Ola Källenius spolu s tímom odborníkov osobne odovzdali tento špeciálne upravený automobil pápežovi Františkovi vo Vatikáne.

Elektrický pohon umožní pápežovi cestovať bez emisií práve počas Svätého roku 2025, ktorý sa koná každých 25 rokov a očakáva sa pri ňom príchod miliónov pútnikov do Ríma. Nové vozidlo bolo navrhnuté tak, aby spĺňalo špecifické potreby pápeža a bolo prispôsobené pre nízke rýchlosti potrebné na verejné vystúpenia. Táto iniciatíva reflektuje princípy trvalo udržateľného rozvoja, ktoré pápež František zdôrazňuje vo svojej encyklike Laudato Si.

 

Prvý elektrický papamobil pre pápeža Františka od Mercedes-Benz

Významný krok k udržateľnosti

 

Ola Källenius pri slávnostnom odovzdávaní poďakoval pápežovi a všetkým zúčastneným za spoluprácu a zdôraznil záväzok Mercedes-Benz voči udržateľnej budúcnosti:

„Pápež František je prvým pápežom, ktorý bude používať plne elektrický papamobil od Mercedes-Benz počas verejných vystúpení. Pre našu spoločnosť je to veľká pocta a dôkaz dôvery. Týmto krokom zároveň podporujeme elektrickú mobilitu a dekarbonizáciu. Naším cieľom je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu našich vozidiel do roku 2039.“
– Ola Källenius, predseda predstavenstva Mercedes-Benz Group AG

 

Stretnutie s tímom odborníkov

 

Pápež František pri tejto príležitosti pozval na súkromnú audienciu vývojový tím z prevádzok Graz, Sindelfingen a Rím. Počas stretnutia v Bazilike Svätého Petra boli prítomní aj Britta Seeger, členka predstavenstva pre odbyt a marketing, a Marc Langenbrinck, výkonný riaditeľ Mercedes-Benz Italia. Ocenil prácu odborníkov z oblastí dizajnu, konštrukcie a výroby, ktorí na tomto projekte spolupracovali približne rok. Karoséria a interiér boli vyrobené ručne v Sindelfingene, zatiaľ čo pohonná jednotka bola upravená v Grazi.

 

Technické inovácie elektrickej Triedy G

 

Nový model G580 with EQ Technology (kombinovaná spotreba energie: 30,4 – 27,7 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km) disponuje elektrickým pohonom, ktorý je prispôsobený pre pomalú jazdu potrebnú pri verejných vystúpeniach. Štyri elektromotory, umiestnené pri každom kolese, poskytujú optimálny výkon a stabilitu pri nízkych rýchlostiach.

V interiéri došlo k niekoľkým úpravám. Zadnú lavicu nahradilo výškovo nastaviteľné otočné sedadlo umiestnené centrálne, čo umožňuje pápežovi flexibilne meniť smer pohľadu na prítomné publikum. Po stranách sa nachádzajú dve samostatné sedadlá pre sprievodcov.

 

Prvý elektrický papamobil pre pápeža Františka od Mercedes-Benz

Dizajnové úpravy pre maximálnu funkcionalitu

 

Strecha vozidla bola odstránená od stĺpika B, ktorý bol esteticky integrovaný do bočných stien vozidla, čím vznikla charakteristická bočná silueta. Proti nepriaznivému počasiu chráni odnímateľná strecha. Na ľavej strane boli zadné dvere odstránené a karoséria bola ručne upravená bez viditeľných spojov. Pravé zadné dvere boli prestavané na otváranie proti smeru jazdy pre ľahší prístup.

Rovnako ako predošlé papamobily, aj tento model nesie tradičný biely lak Pearl, ktorý symbolizuje jednoduchosť a eleganciu.

 

Dlhá tradícia papamobilov značky Mercedes-Benz

 

Mercedes-Benz spolupracuje s Vatikánom takmer celé storočie. História tejto spolupráce siaha až do roku 1930, keď pápež Pius XI. dostal sedan Nürburg 460 Pullman. Odvtedy sa vo Vatikáne používali rôzne špeciálne modely, vrátane vozidiel 300 Landaulet pre Jána XXIII. a modelov 600 Pullman Landaulet pre Pavla VI. V 80. rokoch pápež Ján Pavol II. používal prvý papamobil na báze modelu G triedy 460. Jeho nasledovníci Benedikt XVI. a František pokračovali v tradícii s modelmi G 500 konštrukčného radu 463.

Niektoré historické papamobily sú vystavené vo Vatikáne a Múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte, kde pripomínajú stáročnú spoluprácu medzi automobilkou a cirkvou.

 

Vyjadrenia členov tímu

 

Britta Seeger, členka predstavenstva pre odbyt a marketing:
„Pre každého zákazníka vyrábame perfektné vozidlo Mercedes – a už takmer 100 rokov aj pre Vatikán. Sme hrdí, že sme mohli vyhovieť želaniu Svätého Otca po elektrickom papamobile a realizovať tento projekt trvalej udržateľnosti.“

Gorden Wagener, šéfdizajnér Mercedes-Benz:
„Trieda G je ikonou medzi vozidlami. Vyvinúť jej elektrickú verziu pre pápeža Františka je pre nás pocta spájajúca udržateľnosť, dizajn a funkcionalitu.“

Marc Langenbrinck, výkonný riaditeľ Mercedes-Benz Italia:
„Tento projekt podčiarkuje dlhoročnú spoluprácu medzi našou spoločnosťou a Vatikánom. Sme poctení, že sme mohli prispieť k tomuto významnému kroku smerom k udržateľnosti.“

Klaus Millerferli, vývojový inžinier:
„V tomto vozidle je ukrytá kombinácia ručnej práce, technológie a zanietenia. Pozvanie od pápeža na osobné odovzdanie vozidla bolo vrcholom našej práce.“

Peter Zotter, vývojový inžinier z Grazu:
„Konštruovanie vozidla pre pápeža je pre náš tím v Grazi výnimočnou úlohou a sme hrdí, že sme opäť dostali túto dôveru.“