Škoda Auto si pripomína 125-ročnú tradíciu vývoja a výroby motorov v Mladej Boleslavi dosiahnutím významného míľnika: výroby päťmiliónteho motora radu EA 211. Od roku 1899 vyprodukovala automobilka viac ako 15 miliónov pohonných jednotiek, čo ju zaraďuje medzi najdlhšie pôsobiacich výrobcov motorov na svete.
Škoda Auto v procese
Výroba motorov v Mladej Boleslavi sa začala ešte v ére Laurin & Klement, keď na konci roku 1899 spoločnosť predstavila motocykle s jednovalcovými motormi vlastnej konštrukcie. Odvtedy automobilka Škoda Auto vyrobila rôzne technologicky pokročilé pohonné jednotky, vrátane prvého radového osemvalcového motora v strednej Európe z roku 1907 a litrových motorov s tlakovo liatym hliníkovým blokom z roku 1964. Moderné motory ako MPI a TSI sú dnes dôkazom neustáleho technického pokroku značky.
Dôležitým medzníkom je aj zverenie vývoja benzínových motorov s objemom do 1,6 litra pre celý koncern Volkswagen práve automobilke Škoda. Tento úspech potvrdzuje vysokú kompetenciu českého výrobcu v oblasti pohonných jednotiek.
Výrobný míľnik potvrdzuje odborné zázemie
Andreas Dick, člen predstavenstva Škoda Auto zodpovedný za výrobu a logistiku, ocenil tento úspech slovami:
„Tradícia vývoja a výroby motorov v spoločnosti Škoda Auto sa začala pred 125 rokmi a svedčí o tom aj dosiahnutá méta 15 miliónov motorov, ktoré boli doposiaľ vyrobené v Mladej Boleslavi. Tento úspech oslavujeme výrobou päťmiliónteho motora radu EA211, ktorý sa používa v rôznych vozidlách koncernu Volkswagen v Európe i na dynamickom indickom trhu. Za tento míľnik, ktorý zdôrazňuje odbornosť značky Škoda v oblasti vývoja a výroby motorov, som veľmi vďačný celému nášmu tímu.”
Od motocyklov k leteckým motorom a osemvalcovým agregátom
Výroba motorov v Mladej Boleslavi má bohatú históriu siahajúcu až k prvému motocyklu značky Laurin & Klement z roku 1899. Od jednovalcových motorov cez letecké pohonné jednotky až po moderné automobilové osemvalce, značka Škoda patrí medzi lídrov vo vývoji motorov.
Len štyri roky po založení spoločnosti Laurin & Klement v roku 1895 sa sortiment bicyklov Slavia rozšíril o pomocný benzínový motor. V roku 1899 predstavila firma svoj prvý motocykel Slavia typu A, vybavený jednovalcovým motorom s výkonom 1,25 konskej sily. Tento krok sa stal základom pre 125-ročnú tradíciu výroby motorov v Mladej Boleslavi.
V roku 1904 vznikol prvý radový štvorvalec použitý v motocykli L&K typu CCCC. O rok neskôr sa v prvom automobile spoločnosti Laurin & Klement Voiturette A objavil štvortaktný kvapalinou chladený litrový dvojvalec v tvare V. Významným míľnikom bolo predstavenie modelu FF v roku 1907, prvého radového osemvalca v strednej Európe. V roku 1910 zas uzrel svetlo sveta letecký motor L&K typu EL.
Vývoj a inovácia pokračujú pod značkou Škoda
Po akvizícii Laurin & Klement spoločnosťou Škoda v roku 1929 sa v Mladej Boleslavi spustila veľkosériová pásová výroba motorov. Portfólio zahŕňalo litrové štvorvalce, šesťvalce, osemvalce a vznetové motory. Výrazným technickým úspechom bolo v roku 1964 zavedenie metódy tlakového liatia hliníka pri výrobe blokov motorov pre model Škoda 1000 MB. Tento český patent bol na svoju dobu revolučnou technológiou, ktorá sa dnes využíva aj pri motoroch EA 211.
5 miliónov motorov EA 211: Významná rola Škody v koncerne Volkswagen
Po vstupe do koncernu Volkswagen v roku 1991 sa Škoda stala dodávateľom motorov pre ďalšie značky skupiny. V roku 2012 automobilka začala s výrobou motorov radu EA 211, konkrétne typom 1.0 MPI. Vďaka úspechu prevzala Škoda vývoj týchto motorov pre celý koncern a v roku 2014 otvorila nové motorové centrum vybavené modernými skúšobnými zariadeniami na testovanie motorov s výkonom až do 400 kW.
Rozhodnutie zveriť Škode vývoj celého radu EA 211 podčiarkuje jej technickú kompetenciu. Automobilka vyvíja motory pre 50 modelových radov v rámci siedmich značiek koncernu Volkswagen. Do súčasného portfólia patria agregáty ako 1.0 MPI, 1.6 MPI, 1.0 TSI, 1.4 TSI (pre plug-in hybridy) a 1.5 TSI.
V čase transformácie automobilového priemyslu Škoda ponúka zákazníkom spaľovacie, hybridné a elektrické pohonné jednotky. Svoje znalosti uplatňuje aj vo vývoji batériových systémov pre elektrické vozidlá na báze platformy Modular Electrification Toolkit. Nedávno spoločnosť oslavovala výrobu miliónteho batériového systému.