Slovensko čaká podľa predpovedí prvé významnejšie ochladenie, čo prináša výzvy aj pre majiteľov elektromobilov. Nízke teploty predstavujú pre batérie elektrických vozidiel náročnú skúšku, pretože spôsobujú ich rýchlejšie vybíjanie a obmedzenie dojazdu. Odborníci zo spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje siete autocentier AAA AUTO a Mototechna, poskytujú rady, ako správne pristupovať k údržbe elektromobilu v zime a predchádzať komplikáciám na cestách.
Výber pneumatík: celoročné alebo zimné?
Mnohí vlastníci batériových elektrických vozidiel (BEV) preferujú celoročné pneumatiky, ktoré prinášajú viacero výhod. Okrem potreby iba jednej sady ročne bývajú tieto pneumatiky často navrhnuté s nízkym valivým odporom, čo zvyšuje dojazd. „Na mestských cestách a diaľniciach sú vhodné, ale ak plánujete jazdiť v horských oblastiach alebo pri kalamitných podmienkach, opatrnosť je na mieste. V prípade, že v zime očakávate jazdu na snehu, odporúčam radšej zvoliť zimné pneumatiky. Aj keď ich mäkšia zmes skracuje dojazd, zabezpečujú lepšiu priľnavosť na zľadovatených a klzkých cestách,“ uvádza Petr Vaněček, co-CEO spoločnosti AURES Holdings.
BEV s pohonom všetkých kolies pre bezpečnejšiu jazdu v horách
Pre nadšencov lyžovania alebo majiteľov elektromobilov, ktorí plánujú cestovať do zasnežených oblastí, je ideálne zvoliť BEV s pohonom 4×4, ktorý prináša istotu pri jazde na snehu. Elektromobily sú totiž často ťažšie než bežné spaľovacie autá, čo ich na klzkom povrchu môže znevýhodňovať. „Jazdné vlastnosti elektromobilov sa v mnohom líšia od vozidiel so spaľovacím motorom – nízke ťažisko, rekuperácia a ovládanie jedným pedálom ovplyvňujú ich správanie. Preto odporúčam vyskúšať si vozidlo v kritických podmienkach na opustenom zasneženom mieste alebo absolvovať kurz bezpečnej jazdy,“ radí Petr Vaněček.
Dôležitosť garážovania a efektívneho vykurovania v zimných mesiacoch
Významným problémom pre elektromobily je pokles dojazdu v nízkych teplotách – pri mraze sa podľa Americkej automobilovej asociácie znižuje dojazd pri vypnutom kúrení o približne 12 %, so zapnutým kúrením dokonca až o 30 až 50 %. BEV s tepelným čerpadlom majú výhodu, pretože na kúrenie spotrebujú len asi 800 W za hodinu, kým vozidlá s odporovým vykurovaním až 2 000 W. „Ak je to nevyhnutné, komfort môže zabezpečiť vyhrievanie volantu a sedadiel pri minimálnom kúrení,“ radí Petr Vaněček. „Na stránkach AAA AUTO sme navyše pripravili špeciálnu kalkulačku, kde si môžu zákazníci zadať vonkajšiu teplotu a simulovať dojazd konkrétneho modelu so zohľadnením degradácie batérie. Tento nástroj poskytuje užitočné informácie, ktoré inde na slovenskom trhu nenájdete,“ dopĺňa Vaněček.
Predhrievanie a starostlivosť o batériu elektromobilu počas zimy: Rady od odborníkov
Pretože zimné kúrenie je energeticky náročné, majiteľom elektromobilov sa odporúča predhriať vozidlo cez diaľkové vykurovanie, ideálne v čase, keď je pripojené k nabíjačke – najlepšie v temperovanej garáži, ktorá minimalizuje tepelné straty celého auta. „Takto si batérie zachovajú plnú kapacitu a v aute vás počká príjemné teplo. Ak garáž nemáte, veľa elektromobilov umožňuje diaľkové odmrazenie okien, čo je veľkou výhodou. Zaujímavosťou je, že v stojacej kolóne dokáže moderný elektromobil kúriť dlhšie ako porovnateľné spaľovacie auto, čo je podporené presnými údajmi o spotrebe energie,“ uvádza Petr Vaněček.
Dlhšie trasy a opatrné plánovanie nabíjania
Na dlhších trasách môže teplota batérie klesnúť aj po predhriatí, čo môže ovplyvniť dojazd. Je preto užitočné plánovať trasu s rezervou, alebo mať pripravenú „núdzovú nabíjačku“. S precíznym plánovaním pomôžu aplikácie ako A Better Routeplanner (ABRP), ktoré berú do úvahy stav a nastavenie vozidla, počasie, dostupnosť dobíjacích staníc a dokonca aj protivietor. „Odporúča sa nenechávať elektromobil dlhodobo s kapacitou batérie pod 20 %. Nízke teploty môžu zvýšiť odpor batérie a ovplyvniť jej výkon. Aby ste predĺžili životnosť trakčného akumulátora, správajte sa k nemu šetrne, predovšetkým pri akcelerácii a rekuperácii,“ upozorňuje Petr Vaněček. „Okrem toho moderné diagnostiky, napríklad Aviloo používané v AAA AUTO, dokážu zistiť, ako sa s batériou zaobchádzalo v zime. Vozidlá s preukázateľným zlým zaobchádzaním niekedy dokonca odmietneme vykúpiť,“ dodáva Vaněček.
Nabíjanie a preventívne opatrenia v mraze
„Pri pomalom nabíjaní na verejnej AC nabíjačke počas mrazivých nocí sa môže stať, že vám kábel primrzne k vozidlu,“ pripomína Vaněček. Rovnako sa pri týchto nabíjačkách v zime často stretávame so špinavými káblami. Oplatí sa preto zaobstarať si tašku na káble a vybaviť sa čističkou káblov – postačí aj hubka, a samozrejme rukavice.
Starostlivosť o 12-voltovú batériu počas zimy
Zabúdať netreba ani na 12-voltovú batériu, ktorá poháňa elektroniku ako stierače, svetlá a rádio. „Pri dlhom státí v zimných podmienkach sa táto batéria môže vybiť, takže je vhodné ju priebežne dobíjať alebo vozidlo aspoň raz za čas prevetrať, aby sa nabila a elektromobil bol vždy pripravený na jazdu,“ uzatvára Petr Vaněček.