Škoda 130 RS je jedným z najikonickejších automobilov v histórii mladoboleslavskej automobilky. V čase svojej najväčšej slávy získala množstvo titulov v medzinárodných rallye a okruhových pretekoch. Škoda 130 RS nadviazala na silné stránky svojich predchodcov, modelov Škoda 180 RS a 200 RS. Vďaka výbornej jazdnej dynamike sa Škoda 130 RS rýchlo stala zdatným súperom už etablovaným konkurentom.

 

50 rokov športovej Škody 130 RS: Legendárne kupé definovalo jednu éru

 

Škoda 130 RS HVIEZDA V RELLY AJ NA OKRUHOCH

 

Už mesiac po svojej premiére, v apríli 1975 dosiahla Škoda 130 RS coupé – označená ako typ 735 na okruhu v Moste, pri svojom prvom súťažnom vystúpení pôsobivý výsledok. V pretekoch majstrovstiev Európy cestovných automobilov obsadili dve Škodovky v štartovom poli tretie a štvrté miesto v triede do 2000 cm³. Tento prvý úspech pripravil pôdu pre veľmi úspešnú kariéru modelu 130 RS v motoristickom športe. Vozidlo získavalo trofeje nie len v rámci východného bloku, ale aj na silnej medzinárodnej scéne, kde čelilo tvrdej konkurencii popredných západných značiek.

 

NAJVAČŠIE ÚSPECHY ŠKODa 130 RS

 

Medzi úspechy modelu Škoda 130 RS patrí víťazstvo v triede na legendárnej Rallye Monte Carlo v roku 1977 a 12. miesto v celkovom poradí. Medzi ďalšie skvelé umiestnenia patrí ôsme miesto v celkovom hodnotení Rallye Akropolis 1979. V roku 1981, teda po štyroch rokoch sa podarilo toto umiestnenie zopakovať. Škodovka vtedy opäť preukázala svoje schopnosti presadiť sa aj medzi výkonnejšími súpermi. Škoda 130 RS sa dokázala víťaziť aj na okruhovej scéne, keď v roku 1981 získala celkový titul v majstrovstvách Európy cestovných automobilov, čo bol jej najväčší úspech na okruhu, po tom, čo v predchádzajúcich sezónach neustále obsadzovala prvé tri miesta.

 

50 rokov športovej Škody 130 RS: Legendárne kupé definovalo jednu éru

 

KĽÚČ K ÚSPECHU

 

O pohon modelu Škoda 130 RS sa staral kvapalinou chladený štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra s rozvodom OHV, uložený za zadnou nápravou. Jeho výkon sa postupne zvyšoval z pôvodných 113 až na 142 koní v okruhovej pretekárskej verzii. Vďaka použitiu panelov z hliníkovej zliatiny a komponentov zo sklených vlákien pre stavbu karosérie vážil pretekársky automobil len 720 kg, čo mu umožnilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h. Skutočná sila mladoboleslavského súťažného vozidla však spočívala v jeho ovládateľnosti a obratnosti. Jeho vyvážená konštrukcia mu dodávala istotu za všetkých jazdných podmienok. V pôvodnej továrenskej špecifikácii bolo vyrobených takmer 200 kusov vozidla Škoda 130 RS, ďalšie desiatky kusov boli postavené súkromne s použitím továrenských komponentov.

 

50 rokov športovej Škody 130 RS: Legendárne kupé definovalo jednu éru

 

ODKAZ RS STÁLE ŽIJE

 

Práve na modeli Škoda 130 RS sa objavilo označenie RS – Rally Sport, ktoré sa odvtedy stalo ikonickým symbolom vysokovýkonných modelov značky Škoda. Toto športové dedičstvo dnes pokračuje vo vybraných aktuálnych modeloch značky. Okrem toho samozrejme na medzinárodnej motoristickej scéne pokračuje Škoda Fabia RS Rally 2 v presadzovaní mena RS v kategórii WRC 2. O pohon Škody 130 RS sa staral 142 koňový štvorvalec s objemom 1,3 l s rozvodom OHV, uložený za zadnou nápravou.